Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 13 november 2015

Skrivprocess När man börjar närma sig slutet av berättelsen

 Många böcker på gång
Mördande foto utkommer våren 2016
Just nu har jag många böcker på gång. Det finns alltid någon att skriva på, en härlig känsla. Flödet tar aldrig slut. Jag skriver hela tiden. Jag skriver tills kroppen värker av trötthet och ögonen svider. Jag skriver så länge orden finns där, oavsett hur mycket klockan är. Jag skriver på.

Staden på andra sidan Fjäderpennan utkommer våren 2016

När berättelsen börjar närma sig slutet
Nu börjar en av böckerna närma sig slutet. Det känns vemodigt.

I det här skedet går berättelsen i rasande fart. Orden väller ur mig, jag måste stanna upp, resa mig från stolen, ta en runda på tomten, ta en promenad med hundarna, göra något annat för att få orden att hejda sig. Annars blir orden bara kaos när de kommer ned på papperet.

Jag skulle skriva "gjorde han ändå". Det blev "gjorde än handå" Så där tokigt blir det när orden sprutar ur mig.

Det är nu hela berättelsen ska knytas ihop, alla lösa trådar samlas in, varje fråga få sitt svar. Det är viktigt att tänka till så läsaren inte blir besviken.

Döden på Island utkommer juli 2016.
Det osynliga folket på Island utkommer augusti/september 2016

Men just nu, precis just nu, behöver jag inte tänka på det. Jag bara skriver på. Under pauserna tänker jag igenom orden, inte berättelsen. Jag suger på nästa kapitel, tankarna flyger genom huvudet, orden kräver att få komma ut.

Senare, när alla orden har kommit ned på papperet, först då jag tittar tillbaka och ser om jag har fått med allt det där som gör berättelsen till något folk vill läsa om och om igen och rekommendera andra att läsa.

Just nu lever jag i flödet och älskar varenda minut av det!

Missa inte förmiddagens blogginlägg, då jag tipsar om en riktigt otäck psykologisk Thriller.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?


Kramisar Kim

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Även den går att beställa på nätet.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här
 
Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!