Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 5 september 2017

12 skrivtips från ett proffs med 45 utgivna böcker

12 skrivtips från ett proffs med 45 utgivna böcker

2017 firar jag 20 år som författare, med 45 utgivna böcker. De har blivit översatta till sex språk, en av dem, Tillbaka till Pompeji, blev utsedd som en av årets bästa utländska böcker på Island. Jag försörjer mig som författare sedan många år tillbaka, har gett ut flera handböcker om skrivandet, håller skrivarkurser och älskar att inspirera.

Därför vill jag dela med mig av några skrivtips till dig.

12 skrivtips
1. Var mån om din skrivtid/dina skrivdagar
Det är så lätt att hitta på något annat, sedan har skrivdagen runnit iväg. Var sparsam med sociala medier de dagar du har bestämt dig för att skriva. Fokusera på skrivandet!

2. Disciplin!
Det går inte att skjuta saker och ting framför sig. Var disciplinerad. Har du bestämt dig för att skriva, se då till att göra det!


3. Tänk över vad som är viktigt!
Är skrivandet det viktigaste för dig? Brinner du för att skriva den där boken du har inom dig, eller skjuter du bara det på framtiden?

4. Hämta inspiration från omgivningen!
Tjuvlyssna på samtal på bussen, i tunnelbanan, på tåget. Hämta karaktärer från människor som passerar. Roa dig med att fantisera ut ett liv om de personer som sitter mittemot dig på tåget/bussen/tunnelbanan.

5. Ta vara på alla småstunder!
Minns vid min debut när jag signerade med Terry Pratchett på Bokmässan i Göteborg. När signeringen var klar satte han sig vid det minimala bordet i garderoben bakom montern, jag stod och såg fascinerat på honom när han packade upp datorn och började skriva. "Hur kan du skriva nu?" frågade jag. "Om jag inte tog tillfället i akt att skriva vid varje ledig stund, skulle jag inte få några böcker skriva, eftersom jag aldrig är hemma", svarade han.
Jag tar tillvara på alla småstunder och skriver fyra till sex böcker per år.

6. Läs!
Läs så mycket du bara kan, olika genrer, även sådant du normalt inte läser. Det utvecklar ditt språk och dig som författare.

7. Ha tålamod!
Det tog mig trettiofem år från det jag bestämde mig för att bli författare till den dag jag debuterade. Det kallar jag tålamod!

8. Fatta mod!
Punkt nummer 7 har en alldeles egen historia. Trots att jag som åttaåring bestämde mig för att bli författare, skickade jag inte in något förrän jag var 39, eftersom jag tvivlade på mig själv, sedan blev det en dunderdebut när jag väl tog mod till mig. Drömmer du att bli författare, se till att skriva och skicka in din berättelse.

9. Använd dig av din livserfarenhet
Ta vara på de kunskaper du har förvärvat under ditt liv, använd de i böckerna, utan att berätta att det är din livserfarenhet som talar.

10. Ta kritik på rätt sätt!
Det är få förunnat att få ett ja direkt man skickar till förlag. Låt kritiken lyfta dig och förbättra ditt skrivande, istället för att få dig att deppa ihop.

11. Tänk på att det första du skriver är ett utkast, inte en färdig bok!
Ytterst få, om någon, skriver en bok direkt, utan att göra några ändringar, genomläsningar, korrigeringar. Se din första text som ett utkast, skriv av hjärtats lust och låt orden flöda. Tänk på att bearbetningen ska komma först när berättelsen är klar!

12. Skriv till dig själv!
Det här är något jag alltid ger som råd: Skriv från hjärtat, om något du brinner att berätta om, skriv till dig själv, då blir berättelsen som allra bäst.

Jag har betydligt fler tips till dig, men de tar jag en annan dag. Hoppas att de här lyfter dig och får dig att fortsätta skriva och känna glädje i skrivandet.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!