Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 30 september 2017

Blogga är mer än att skriva om sin vardag

Blogga är mer än att skriva om sin vardag

Har du tänkt på vilken bra marknadsföringskanal en blogg är? Om du nu inte faller i fällan att skriva om vad du ätit under dagen, att du har satt på en maskin tvätt eller dammsugit.

En blogg är mycket mer än att skriva om sin vardag. På bloggen kan du berätta om hur boken blir till. Du kan ta läsarna med genom hela tillblivelsen av boken, från första idén till färdig produkt. Men det gäller att du gör det på rätt sätt. Skrik aldrig KÖP MIN BOK! Lägg en länk i slutet av blogginlägget, där läsaren hittar till din bok på nätet. Försök aldrig tvinga läsaren att köpa boken. Det går inte. Det slutar bara med att de väljer att läsa någon annans blogg.

Expert
Om du inte är expert på det ämne du pratar om ska du inte utge dig för att vara det heller. Var ödmjuk. Dela med dig av dina kunskaper utifrån din egen erfarenhet. Om du väljer att berätta om andras erfarenhet, tala då om varifrån du har hämtat kunskapen.

Jag blir lite ledsen när jag hittar min text på någon annans blogg, utan att de har talat om att det är jag som är författare till texten. En text jag har lagt ned flera timmar på att skriva, rätta upp och fixa till innan jag lägger ut blogginlägget. Sedan har någon bara kopierat rakt av med en enkel knapptryckning och lagt in på sin blogg, som sin egen text. Det är inte rätt!

Utgå alltid ifrån dig själv och berätta om sådant du behärskar. Alla bär kunskap inom sig, något de kan dela med sig av till andra. Ta fram just din kunskap och dela med dig av den!

Tid
Det tar tid att skriva ett blogginlägg, om du nu inte bar rapar upp vad du har gjort under dagen.

Om du berättar om skrivprocessen gäller det att du vet vad du talar om. även om du talar om din egen skrivprocess är det bra att känna till faktauttryck, för att den oerfarna ska lära sig något utifrån ditt blogginlägg.

Läs på! Googla! Glöm inte källhänvisningen och länken dit. Ibland kan ett blogginlägg ta flera dagar att göra. Inläsning av fakta, fundera över vad det är jag ska lyfta fram, hur mycket text som ska vara med och vad det är jag vill säga med inlägget.

Få följare till bloggen
För att få följare till en ny blogg krävs det ännu mer arbete för din del. Det gäller att du ger dig ut i bloggvärlden och läser andras bloggar. Kommentera, men lägg inte en länk till din blogg. Har du ett googlekonto, eller wordpresskonto, loggar du in med det. Då kommer det automatiskt en länk till din blogg när du kommenterar. Den vars blogg du har skrivit hos blir säkert nyfiken och kikar på vem du är.

Förakta inte den tid du lägger på bloggandet och andras bloggar. Ibland kan den vara guld värd.


Det här var ett litet utdrag ur boken 10 tips för att leva på din kreativitet. Kapitlet har samma rubrik som blogginlägget. Vill du läsa kapitlet i sin helhet kan du låna boken på biblioteket.

Här kan du läsa mer om hur man börjar blogga och vad du ska tänka på.

Just nu är jag på Bokmässan i Göteborg, monter B09:20. Där har jag med samtliga de 45 titlar jag har gett ut, bland annat 10 tips för att leva på sin kreativitet.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!