Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 26 december 2017

Kampen för att bli etablerad författare

Kampen för att bli etablerad författare

Många tror att det räcker med att skriva en bok, sedan är allt klart. Det är bara att säga upp sig från arbetet och leva på inkomsten från boken resten av sitt liv. Riktigt så lätt är det inte.

När jag hittade rubriken Att lyckas som författare - 5 lärdomar och tips på vägen, av författaren Martin Falkman blev jag nyfiken och läste blogginlägget. Jag log hela tiden jag läste, skrattade lite extra vid några stycken och kände att den här texten vill jag sprida vidare, men inte bara lägga ut den som en länk, jag vill att alla mina läsare ska få ta del av texten.

Därför blev det ett litet blogginlägg. Nedan följer ett smakprov ur Martin Falkmans text:


Varje såld bok är en kamp. Jag är varken Läckberg, Lapidus eller Kallentoft och det är inte du heller. Detta faktum innebär att det är lite, lite, svårare att sälja böcker. Men ändå: du har skrivit en bok! En bok! Per definition betyder det att du är rätt grym.

Som okänd, eller som självpublicerad, kommer ingenting gratis. Inte ens etablerade författare kan ”räkna med” försäljning. Så poängen är: njut medan det går. Var glad när någon köper din bok! Var glad när någon säger att den var bra! Var glad bara av att se din bok i bokhandeln. För det är oerhört lätt att glömma bort det där med glädjen. Och hur kul är det? Bara att lyckas skriva en bok är något att vara stolt över; det spelar ingen roll om den säljer eller inte. Den är din. Och den försvinner aldrig.

Så, börja eller fortsätt skriva. Någon gång kanske vi båda tjatat in oss på samma signering någonstans. Då ses vi.

Som du säkert förstår var det här de avslutande orden på hans blogginlägg Att lyckas som författare - 5 lärdomar och tips på vägen. Vill du även läsa tipsen klickar du bara på Martin Falkmans rubrik och kan ta till dig hans tips och misstag. Jag lovar dig, du kommer också att le och känna att du vill dela vidare.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.   




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!