Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 29 december 2017

Skuggsyster av Anna-Karin Andersson

Skuggsyster av Anna-Karin Andersson

Det här är en riktigt bra bok. Den inleds med spöklika föraningar och mystiken växer allteftersom jag läser boken.

Det gamla mentalsjukhuset är väl skildrat och det känns som om jag befinner mig i de kusliga, dunkla korridorerna och hör fiolens musik från alla håll.

Skuggsyster är fortsättning på I skuggan av Blå Jungfrun. För mig som läst föregångaren var det lätt att förstå hänvisningarna, som samtidigt är så bra gjorda att man kan läsa den här boken fristående.

Om det finns något att klaga på så är det alla "kolla". Jag stör mig mycket på det. Hakar upp mig varje gång ordet dyker upp. Men det är jag som har den åsikten. Förmodligen är det inte så många fler som lägger märke till det.

Skuggsyster är en bok att krypa ihop med i ett soffhörn, inlindad i en filt, dunkelt i rummet och någon man kan ropa på när det blir alltför skrämmande.

En bok jag varmt rekommenderar. Ser fram emot nästa bok i serien.


Det mörka håret hänger trassligt ner över axlarna. Hon höjer ena handen. Lägger den över det gröna smycket som hänger om hennes hals.– Men fattar du inte, säger jag när vi går hem. Det var ju smycket på fotot! Det smycket. Från ön.

Det är höstlov och Therese och Daniel åker på kurs i Västervik. De får bo hos Daniels farmor, i en lägenhet som tidigare tillhörde det gamla mentalsjukhuset.

Det dröjer inte länge innan konstiga saker börjar hända. Tänk om spökhistorien som berättas om mentalsjukhuset är sann? Den där historien om sköterskan som blev kvar efter sin död, om dörrar som smäller nere i underjordiska gångar och om fiolmusik som ljuder genom parken sena kvällar.
Men hur hänger det i så fall samman med allt som hände på Blå Jungfrun förra våren?

Skuggsyster är den andra boken i en serie i tre delar där läsaren får följa Therese och Daniel och några människor som levde för länge sedan. Det är en historia där tre flickors öden vävs samman över seklerna. Det är en historia om mod och att våga se det som inte alltid syns. Men framförallt är det en historia om förmågan att kunna förlåta.



Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 45 böcker. Foto Bertil Knoester. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!