Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 5 mars 2018

Ät choklad för dess många hälsofördelar

Ät choklad för dess många hälsofördelar

Du vet att jag älskar choklad och gärna äter det när jag låter mig uppslukas av orden. Jag har haft många inlägg om hälsofördelarna med att äta choklad.

När jag blev sjuk hade jag just bunkrat upp med choklad och lät mig väl smakas. Jag tyckte det lindrade hostan, därför blev jag extra glad när jag läste vetenskapliga bevis om det i tidningen Må Bra.


Ät choklad för att lindra hostan
Vanlig choklad kan vara tre gånger bättre än traditionell hostmedicin vid hosta. Det är en slutsats från forskare vid brittiska London Imperial College.

Det är kakaons naturliga rikedom på teobromin, det ämne som kopplas till chokladens övriga hälsofördelar, som sägs vara verksamt även mot hosta.

För att framkalla hostattackerna gav man deltagarna capsaicin, ämnet som gör chili så starkt, och som används inom forskningen för att framkalla hosta manuellt. Sen mätte man skillnaderna i mängden hostframkallande medel som krävdes för att få respektive grupp att börja hosta.

Det krävdes tre gånger så mycket capsaicin för att få personerna i kakao-gruppen att börja hosta, jämfört med övriga deltagare.

Mängden teobromin som försökspersonerna fick har inte några biverkningar eller andra negativa hälsokonsekvenser menade forskarna.

Den motsvarar ganska exakt två koppar varm choklad, något som en svensk läkare i Norrköping också ordinerar sina patienter vid hostbesvär!

Läs mer i tidningen Må Bra.

Här kan du läsa tidigare inlägg om chokladens goda effekter:
11 saker som är bra med choklad.
Ät choklad med gott samvete och dämpa hostan.
Chokladens dag 11 november.
Många goda hälsosamma nyheter om choklad.
Du blir smart av choklad.
Du blir smal av choklad!
Visste du det här om choklad?
Mörk choklad som hjärtmedicin.
Gå ner i vikt med choklad.
Choklad ökar din uthållighet.
Choklad en grönsak i förklädnad.
Jag skriver som bäst när jag äter choklad.
Provsmakning av Zebeda choklad.
Möte med chokladmästaren Jan Hedh.
Chokladens historia.
Choklad bästa botemedlet mot hosta.
Choklad är perfekt att äta när man skriver.
Ät choklad för att skriva bra.

Dags att bunkra upp mitt chokladförråd igen!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!