Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 6 mars 2018

Frihet!

Frihet!

Frihet är för mig att välja bort internet en dag eller två. Att inte vara uppkopplad, inte läsa mejl, inte vara inne på Facebook, Instagram, Twitter, Google+ eller någon annanstans. Bara vara.

Efter ett drygt dygn utan att ha varit uppkopplad känner jag mig gladare än någonsin, friare, lyckligare, lättare. Visst är det konstigt?

Ibland önskar jag att jag var "hund-Kim" igen. Det var den tid då jag inte hade slagit igenom som författare och bar drömmen inom mig. Det var när det inte fanns mobiltelefoner, när folk inte förväntade sig svar inom en minut, utan var nöjd om man hörde av sig inom de närmaste dagarna när de hade lämnat ett meddelande på telefonsvararen. Om vi ens hade en telefonsvarare. När så inte var fallet ringde folk tillbaka om det var något viktigt.

Att själv välja om man ska vara anträffbar eller inte, det är frihet!

Gårdagen tillbringade jag med nya kursdeltagare på Kulturprogrammet i Karlskrona, där jag höll skrivarkurs. Jag ler när jag tänker på en lapp jag fick "snäll och bestämd" som var personens utlåtande om mig.

Samtliga kursdeltagare fick ett exemplar av min bok Att hitta glädje i skrivandet, som du ser på bilden, där deltagarna flitigt tar sig an dagens skrivuppgift.

På morgonen hade jag tid att gå ut på nätet för att pinga blogginlägget om chokladens hälsofördelar. Men jag valde att inte starta datorn och börja dagen med att jäkta. Istället tog jag mig tid att vara med hundarna, gosa med dem, ta det extra lugnt på morgonpromenaden och för en gång skull ha tid att dricka upp morgonteet innan jag gav mig av. Jag prioriterade lugnet framför stressen.

När jag kom hem sent på eftermiddagen, kom stressen över mig. Nu var jag tvungen att koppla upp mig, pinga blogginlägget, gratulera vänner som fyllde år, svara på meddelanden. Men jag mådde så bra, var fylld av energi och glädje, det fick mig att avhålla mig från att starta upp datorn. Istället tog jag mig an de fyra studsande, hoppande Berner Sennenhundarna som var vilda av glädje över att jag hade kommit hem.

Jag fortsatte må bra. Jag var "hund-Kim". När hundarna lagt sig till ro slog jag mig ned och läste en bok. Jag startade inte ens upp skrivdatorn för att skriva på min bok. Skrivandet fick vänta till läggdags, då jag skrev av mig i dagboken. För skriva måste jag varje dag, det är en annan sak som får mig att må bra, det är frihet för mig.

I morse skyndade jag inte upp och startade datorn, utan tog det lugnt med hundarna. Sedan kröp jag ned under täcket tillsammans med boken och en ficklampa, precis som när jag var barn. Sedan läste jag tills maken vaknade och gick upp. Då var boken precis avslutad och jag låg kvar i ett glädjerus.

Fortfarande bär jag känslan inom mig. Tänk att friheten från nätet kan ge sådan lyckokänsla. Har du provat? Eller är du en av dem som ständigt måste vara uppkopplad för att inte missa något som händer?

Om du undrar över boken som så totalt fångade mig heter den Mirele Dangin och är skriven av författaren Caroline Hurtig. Till helgen kan du läsa min recension av boken.

Nu är det dags att skriva och känna friheten av att låta orden fylla skärmen. En ny berättelse ska byggas upp och jag känner redan lyckokänslan växa sig starkare bara vid tanken.

Ha en underbar dag, min har startat alldeles förträffligt bra!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.






4 kommentarer:

  1. Hej Kim!

    Ibland har jag bara tillgång till ett tröskverk till dator, som kräver inkoppling tvärs över en tröskel, som inte har alla program. Så då gör jag det jag måste och kan (om jag inte kan göra det där, får jag gå iväg till ett bibliotek). Det är lärorikt att testa att minska sin nättid.

    Hälsningar

    Per

    SvaraRadera
  2. Hej Per

    Ja, det är skönt att vara ifrån internet ibland.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Varje söndag är min digitalfria dag. Ingen epost, facebook, blogg....jag startar bara datorn på söndagar om jag vill se en film (har ingen TV). Och på måndagmorgnarna startas inte datorn förrän jag kommer hem från lektionen i grekiska sådär vid 11-snåret. Och jag försöker dra ner på min digitala närvaro även andra dagar. Så skönt att slippa det digitala bruset!

    SvaraRadera
  4. Hej Ia

    Underbart! Jag startar inte datorn på lördagar, och försöker även undvika söndagar. Läste idag om en man som stängt av all kommunikation med omvärlden efter att Trump vann valet. Vilken frihet!

    Men jag är glad att du kommenterar här <3

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!