Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 16 april 2018

Stolt författare

Stolt författare

Idag är jag en stolt författare. Jag är imponerad över mina författarkollegor, Kristina Svensson, Lennart Guldbrandsson och deras insiktsfulla texter i vår nya Tre Hattarbok 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär. Dessutom är jag stolt över både dem och mig över att vi har åstadkommit ännu en bra handbok om kreativitet.

Jag är även stolt och tacksam över alla gästskribenter som har delat med sig av sina åsikter om samarbete. Tack!

I helgen har jag läst boken från första till sista sidan, jag hade faktiskt svårt att slita mig. Mina egna texter har jag skrivit, men inte läst förrän i helgen. Kristina och Lennarts texter hade jag inte alls läst förrän i helgen. Det är liksom förutsättningen för våra gemensamma böcker. Vi skriver oavsett vad de andra har skrivit. Ibland pratar vi om samma sak och kan ha olika åsikter om det. Vilket gör att läsaren förstår att det inte bara finns en väg till framgång, utan många olika vägar att ta. De ger styrka åt våra gemensamma böcker.

Usch, nu låter det som en säljtext och det var inte meningen, jag ville bara dela med mig av hur otroligt glad jag är efter att ha läst boken. Jag kunde helt enkelt inte sluta läsa.

Catrine Tollströms rubrik "Varför samarbeta med gästskribenter" fick mig att le, så passande för just den här boken.

Anni Svensson pratar om vad som kan komma från samarbete som startar under en skrivarkurs.

Ulrika Amador berättar om hur en tokig idé, om att bara skriva berättelser som utspelar sig på hotell, kan mynna ut till framgång.

Ulla Adamsson, Titti Nilsson och Jenny Holmström berättar om hur de träffades på en av mina skrivarkurser och nu har eget förlag, där de både ger ut sina egna böcker och andras. Adhoni bokförlag.

Johan Sturesson berättar om hur samarbete fungerar inom musikerbranschen.

Annie Gylling  tar oss med bakom kulisserna och berättar om samarbete inom teater och drama.

Sofi Poulsen skriver om Moll och Dur i samarbete.

Deckarförfattaren Christina Gustavson skriver om vikten av att skriva kontrakt innan samarbetet startar.

Lennart, Kristina och jag skriver under tio rubriker:
1. Identifiera dina drivkrafter för samarbete!
2. Upptäck olika former av samarbete!
3. Samarbeta för att nå ut till flera!
4. Hitta rätt människor att samarbeta med!
5. Starta ett samarbete!
6. Bestäm vem som bestämmer!
7. Använd teknik som underlättar!
8. Undvik fallgroparna!
9. Om (när) det ändå går åt skogen
10. Sätt upp avtal!

Kan du förstå hur stolt jag är? Det här var nog den tuffaste boken av de tre vi har skrivit gemensamt, i alla fall för min del. Jag vet att även Kristina och Lennart avslöjar en hel del gripande saker om samarbete.

Här har du baksidestexten till boken:
Känns det ensamt i ditt kreativa yrke? Saknar du någon att bolla dina idéer med? Kanske är samarbete något för dig?

I den här boken får du goda råd av tre proffs, med sammanlagt 40 års erfarenhet av bokbranschen och egen erfarenhet av samarbete. Författaren Kim M. Kimselius, lektören Lennart Guldbrandsson och bokutgivningscoachen Kristina Svensson avslöjar de hemliga knepen för att samarbeta på ett positivt sätt och nå nya framgångar.


Låter den bra? Nyfiken på boken?

Du får ge dig till tåls ett litet tag till. Vi har inte hunnit lägga ut den på bokinfo, därför är den ännu inte sökbar, men jag lovar göra det innan veckan är över.

Nu ska Kristina och Lennart läsa korrektur på boken och tycka till. Det ska bli spännande att höra deras åsikter. Jag tror de kommer att bli supernöjda!

I juni beräknas boken finnas  ute i handeln och självklart kommer jag att ha med mig böcker till Bokmässan i Göteborg.

Det ska bli spännande att höra vad du tycker om boken.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



2 kommentarer:

  1. Hej Kim!

    Jo, kontrakt kan är bra för att klara ut hur man ska gå vidare på egen hand.

    Hälsningar

    Per

    SvaraRadera
  2. Hej Per

    Ja, det är viktigt att ha ett kontrakt, men det är inte alltid de skrivs.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!