Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 28 maj 2018

Blind för mina egna fel

Blind för mina egna fel

Det har varit lite regn och sol i helgen. Växterna har girigt sträckt sig mot vattendropparna, jag har sett dem rinna nerför fönstret.

Tre böcker klara för tryck, trodde jag, men det tyckte inte maken. Därför har jag ägnat helgen åt att läsa om och korrigera upp Häxjakten, min byrålådsbok.

Den var bra, nu är den ännu bättre. Tänk vad blind man kan bli på sina egna fel. Eftersom det här är en bok jag skrev 1992 har jag utvecklats oerhört mycket som författare sedan dess. Men... ändå såg jag inte vilka fel jag hade gjort. Men det gjorde min käre make. "Som förlagschef kan jag inte ge ut boken som den ser ut nu!"  sa han skämtsamt, men med lite allvar.

Först stod jag oförstående, boken var ju genomläst och klar för tryck. Men jag lovade titta igenom den och det gjorde jag med besked. För då, efter att boken hade vilat ett par månader, då öppnades min blick för felen och jag såg dem klart och tydligt. Hur hade jag kunnat missa dem?

Upprepningar, upprepningar, upprepningar och övertydlighet... Precis det som jag lär ut på skrivarkurserna att man ska vara uppmärksam på och undvika. Jag är i viss mån förlåten, eftersom berättelsen skrevs 1992, däremot grämer jag mig över att jag hade missat det när jag skrev in boken på nytt OCH korrekturläste den.

Kanske jag behöver lite semester och distans till böckerna?

Nu har jag bara några sidor kvar att rätta upp, sedan ska Häxjakten gå iväg till tryck, tillsammans med Tsunamikatastrofen i Lissabon och 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär. De senare har jag inte fått bakläxa på, som tur är.

Nej, nu ska jag jobba igen!

Skriv på!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!