Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 5 maj 2018

Med mina ögon sett av Emilio Ortiz

Med mina ögon sett av Emilio Ortiz

En underbar bok för alla hundälskare, men även för dig som inte är förtjust i hundar. Det här är en charmig berättelse om världen sedd utifrån en ledarhunds ögon.

Vi får följa hunden Cross från det han utbildas, tills han träffar sin nya husse och följa livet han får efter det.

Eftersom jag är en stor hundälskare tog jag den här boken till mitt hjärta. I början flyter inte språket på så bra, men allteftersom översättaren har kommit in i berättelsen blir språket mer fängslande och det är svårt att lägga ifrån sig boken. Det är inte utan att jag har en tår i ögonen när jag lägger ifrån mig den.

Det här är en bok som är storsäljare i Spanien och jag hoppas innerligt att fler får upp ögonen för boken här i Sverige. Kanske kan den användas som underlag för diskussion i bokklubbar, för det finns mycket intressant att ta upp om boken. Det här är en bok jag varmt rekommenderar dig att läsa! Gör det!


En underbar berättelse om vänskap, kärlek och framgång beskriven genom en ledarhunds egna ögon.

Cross är en glad och busig ledarhund. Mario är en ung blind man som vill leva ett bra liv. Tillsammans bildar de ett oskiljaktigt par.

Boken berättar med humor Cross? resa genom livet tillsammans med sina tvåbenta vänner. Emilio Ortiz vet vad han berättar för han har egen ledarhund, Spock, som nästan är lika busig som Cross. En bok att läsa både med och utan hund.

Egentligen innehåller boken två berättelser, dels hunden Cross' busiga liv, dels hans blinde husses längtan efter kärlek och vänskap och att slippa bli betraktad som annorlunda.

Emilio Ortiz är en spansk författare från Vizcaya. På grund av en tilltagande synnedsättning är det tack vare dator och blindskriften braille som det blev möjligt för honom att fortsätta skriva, också efter det att han blivit helt blind. Emilio Ortiz har fått flera utmärkelser, bland annat av den spanska föreningen ANADE som uppmärksammar duktiga konstnärer och författare med olika typer av funktionsnedsättningar. Hans bok Med mina egna ögon sett sålts i över 40.000 ex i sitt hemland.




Den får fyra stjärnor av fem möjliga

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 50 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!