Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 14 juni 2018

Anpassa skrivandet efter vädret

Anpassa skrivandet efter vädret

När vi flyttade till vår gård för 23 år sedan fick vi berättat för oss om två lador som brunnit ner på grund av blixtnedslag. Vi såg även de svarta märkena runt uttagen för el och telefon, svärtan orsakad av blixtnedslag.

Alltsedan dess har vi alltid dragit ur kontakterna när åskan går. Trots det har vi fått tre datorer förstörda vid blixtnedslag. Det är de gånger ovädret kommit hastigt och oväntat. En gång satt jag vid datorn när blixten slog ned i modemet, 30 centimeter från mitt huvud. Det blev en rejäl knall och jag blev döv på det örat som var närmast modemet. Dessutom brände det till på kinden och jag var röd i flera dagar efteråt, som om jag hade fått en rejäl solbränna.

Efter det arbetar vi inte alls vid datorerna när det är åskväder. Vi ser inte heller på tv, efter ett blixtnedslag i parabolen.

Igår åskade och blixtrade det för fullt runt omkring oss, vi höll utkik på väderkarta och när vi ansåg att ovädret var alltför nära stängde vi ner våra datorer och ägnade oss åt annat arbete. Det finns alltid mycket att göra när man håller på med böcker och har eget förlag.

Vi låter vädret styra vad vi gör, precis som jag tror urtidsmänniskorna gjorde. Vi är inte beroende av att ständigt vara uppkopplade, därför drar vi alltid ur datorerna när arbetsdagen är slut. Det skulle kunna komma ett åskväder på natten och överraska oss. Med sladdarna urdragna riskerar vi inget.

Att anpassa skrivandet efter vädret innebär också att jag gärna sitter ute och skriver under sommarmånaderna, eller läser research i skuggan under ett träd eller en parasoll. Oftast i sällskap med katterna eller hundarna.


Trots ovädret igår fick vi bara 2 millimeter regn, allt vi har fått sedan det fina vädret inleddes i slutet av april.

Att leva på landet innebär att leva nära naturen och jag älskar det. Att dessutom få ägna mitt liv åt skrivandet det är en ynnest som är få förunnat. Jag älskar att leva här i mitt paradis.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!