Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 29 juli 2018

Träskkungens dotter av Karen Dionne

Träskkungens dotter av Karen Dionne

Det tar några minuter innan berättelsen har fängslat mig, sedan är jag fast. Skildringarna av Helena som växer upp i träsket, utan vetskap om hur världen ser ut utanför, annat än genom 50 år gamla National Geographics illustrerade tidningar. Hur hon som sexåring lär sig skjuta, tvingas skjuta mot sin egen far som barn, bara för att visa att hon kan. Hur hon bestraffas med att slängas ner i brunnen när hon inte gör exakt som hennes far vill. Ändå dyrkar hon honom, han är hennes gud. Vad hon inte vet är att hennes mor kidnappades när hon var 14 år, av Helenas far. Modern behandlar Helena med lika stort förakt som fadern, tills den dag verkligheten knackar på dörren i form av en man som kört vilse på sin skoter.

Berättelsen skiftar mellan barndomens berättelser och den vuxna Helena efter att hon kommit till "den normala" världen, som i hennes ögon är väldigt konstig. När så en dag hennes far rymmer från fängelset och hotar hennes tillvaro, där hon lever tillsammans med sin man och två döttrar, då tar Helena fram alla de kunskaper hon lärt av fadern och ger sig på jakt efter honom. Men är hon jägaren, eller bytet?

En fängslande bok som var svår att lägga ifrån sig. Som många av de böcker jag lyssnat på den senaste tiden. Jag har tur. Hoppas du också tycker om den här boken, rekommenderar den varmt!

Den får fyra stjärnor av fem möjliga

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Bokus, och Storytel

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 50 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!