Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 10 oktober 2018

8 Viktigaste skrivtipsen

8 Viktigaste skrivtipsen


Något av det bästa jag vet, förutom att umgås med maken och hundarna, är att skriva. Jag tycker om att skriva historiska äventyrsböcker, men det allra roligaste är att bara hitta på.

Just nu håller jag på med Staden på andra sidan Pyramiden. Tredje boken i fantasyserien. Den avslutande boken som ska knyta ihop hela berättelsen.

När jag arbetar med de historiska äventyrsböckerna bygger jag upp berättelserna med hjälp av Gula lappar.

Men när jag skriver fantasy sätter jag mig bara vid datorn, sedan låter jag orden komma. Det är faktiskt märkligt att de alltid kommer. Även om huvudet kan vara tomt på ord när jag startar datorn, flödar orden ur mig när jag väl öppnat dokumentet.

Visst har jag en aning om vad jag vill ska hända och jag vet hur boken ska sluta, men allt däremellan, från första till sista kapitlet, låter jag huvudpersonerna ta hand om.

Det är så här jag älskar att skriva! Att låta berättelsen leva sitt eget liv, att få sitta och läsa det som fingrarna skriver. Att inte riktigt vara en del av berättelsen, utan vara en betraktare som ser hur orden skapas under arbetets gång. Det är ren skär lycka.

Tänk att alla de där orden fanns inom mig kan jag tänka när jag stänger ned datorn för dagen. Då har jag skrivit tre, fyra kapitel, ibland så många som tretton, men det tillhör undantagen, då har jag knappt gjort något annat än suttit vid datorn. Men vilken fröjd att kunna göra det.

Vill du också hitta orden och känna samma glädje? Du hittar mängder av skrivtips här på bloggen. Precis som i alla mina handböcker om skrivandet: Att skriva med glädje, Att hitta glädje i skrivandet, Författare från dröm till verklighet, 10 misstag författare gör, 10 tips för att leva på din kreativitet, 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär.


De 8 viktigaste råden tänker jag ge dig här och nu:
1. Släpp alla tankar på stavning och grammatik när du skriver första utkastet!
2. Tänk inte på att någon annan ska läsa det du skriver, skriv till dig själv!
3. Skriv från hjärtat!
4. Släpp loss ordflödet, tänk inte så mycket!
5. Låt huvudpersonerna ta tag i berättelsen och föra den framåt!
6. Ha kul när du skriver, släpp alla krav!
7. Skriv något dagligen, om så bara i 10 minuter.
8. Stanna kvar i berättelsen i tankarna.

Ja, det var de bästa råden jag kan ge dig om du vill njuta av skrivandet, istället för att känna det som en enda plåga när du skriver.

Om du ändå inte hittar skrivglädjen kanske du vill gå en skrivkurs för mig. Där har vi alltid kul!

Skriv på! Det tänker jag göra.

Kram från Äventyrsförfattaren Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!