Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 9 oktober 2018

Bokmässan Del 3 Så många kramar och autografer

Bokmässan Del 3 Så många kramar och autografer
Tredje dagen då bokmässan är öppen, femte dagen på bokmässan för min del. Det är lördag och vi laddar för allmänheten. Böckerna har haft en strykande åtgång under torsdag och fredag och personalen får fullt upp med att fylla i hålen. Spöket på Torpa Stenhus finns det endast ett fåtal exemplar kvar av. Boken tar slut innan lunch och det är många besvikna fans som får gå tomhänta från montern, fast bara när det gäller just den boken, jag har ju 49 andra böcker att erbjuda dem.

Alla mina fantastiska medarbetare: Min älskade make Jan, som inte orkar med mässan mer, därför blev det här sista året på Bokmässan i Göteborg för min del. Därefter har du mig, Kim M. Kimselius, sedan kommer Elin-Sofie och Jessica. Båda stora fans till mina böcker och de har kommit att bli mycket goda vänner.

Dagen började med att himlen stod i brand bakom persiennerna och när jag drog ifrån dem mötte mig den här utsikten. Då förstod jag att det skulle bli en fantastisk dag, något det också blev.

Jag fortsätter lägga ut filmer från bokmässan på morgonen. Även om det bara blir en liten kort snutt, har fansen påpekat att de tycker det är roligt att se hur montern ser ut när vi jobbar. Synd att vi inte hann med att filma när det var fullt av folk.


Lennart Guldbrandsson kikade in lite då och då och var snäll och hjälpte till att fotografera oss alla på lördag morgon. Vi har ju skrivit tre böcker ihop, han, jag och Kristina Svensson.

På lördagen hade jag tänkt hinna runt bokmässan, men det blev inte så värst långt, eftersom tiden sprang iväg. Jag hittade däremot Sigge och mindes när jag var på min allra första bokmässa med B. Wahlströms förlag och den kvinna som illustrerade Siggeböckerna var där och stolt visade upp sin bok. Det var då det, nu har både hon och jag presterat många, många böcker. Jag tror att Sigge var populär för alla yngre barn på bokmässan.

Hyllorna gapar tomma och tjejerna får fullt upp att planera om pyramiderna. De första besökarna har redan anlänt, och vi har inte hunnit fylla på montern.

 Så många härliga möten och goa samtal.

Författarkollegan Maria Gustavsdotter lärde jag känna i Uddevalla när jag hade boksläpp av min historiska äventyrsroman Äventyr i Uddevalla. Maria skriver också historiska romaner, fantastiska sådana. Rekommenderas varmt!

Det här är Lizzie. Hon påminde mig om att jag skulle använda hennes namn i en bok. Hon har fått en av huvudrollerna i Staden på andra sidan Pyramiden. Boken beräknas komma ut före jul.

 Alla dessa härliga samtal...
 ...intressanta diskussioner...
...och glada skratt.

 Här satt jag för det mesta och signerade. Många autografer blev det.

Författarkollegor, så kärt besök. En av de saker jag kommer att sakna med att inte vara på bokmässan, och alla fans såklart, och alla bibliotekarier, lärare... 
En av mina fina skrivkursdeltagare som tycker om vår påse. Jag älskar den blå färgen och färgglada lappen som vi klistrar på. Ett miljövänligt alternativ istället för de plastpåsar vi tidigare hade.

Min yngsta lillebror, Peter, med sin fru, Åsa kom på besök. Ett kärt besök varje år. Ännu några jag kommer att sakna. Får åka och hälsa på dem istället nästa år i september.

Blev så glad när Paulina kom. Jag har följt henne under många år, skrivit på hennes t-shirt när hon hade gravidmage, sett barnet vara litet och sedan följt hur det har vuxit upp. Ännu en sak jag kommer att sakna: Att få följa fansens utveckling under åren. Se dem bli vuxna, skaffa barn och se deras barn börja läsa mina böcker...

Ibland höll jag miniföreläsningar om Spöket på Torpa Stenhus, eller om Tsunamikatastrofen i Lissabon. Det var kul.

Lill-Kim/Oskar (döpt efter mig eftersom mamma och pappa är stora fans till mig och mina böcker) hade sin givna plats i montern när mamma Jessica arbetade där. Jag märkte inte mycket av honom. Han sprang iväg och inhandlade böcker med jämna mellanrum och slog sig ner för att läsa. Om jag inte hade sett den här bilden, hade jag inte vetat om att han satt där.

Hur många böcker ska du ha? Ibland fick barnen fler böcker än vad de hade vågat hoppas på. Lyckan var stor.

Vi fick hundbesök också.

Författaren Inger Hansson kom och hälsade på. Hon blev så glad att jag bar sjalen hon hade gett mig dagen innan. Jag hade hjälpt henne med baksidestexten till hennes bok och hon visade upp slutresultatet. Det ska bli spännande att läsa boken, Äventyret med Havssulan.

Dagen går mot sitt slut. Jag är trött och frusen och lite febrig. Men humör är på topp tack vare alla underbara möten. Önskar så att jag hade kunnat fotografera varenda person som kom till montern, bara för titta på och minnas tillbaka nu när jag inte längre ska till Bokmässan i Göteborg. men det finns ju fler bokmässor... Eller hur? Du träffar mig på mässan i Linköping första helgen i december.

Fler inlägg om Bokmässan i Göteborg 2018:
Bokmässan i Göteborg Del 1 Tårar, skratt och kramar.
Bokmässan Del 2 Mer skratt och kramar.
Bokmässan Del 3 Så många kramar och autografer.
Bokmässan Del 4 Min allra sista bokmässa.
Vi är många som inspirerats något enormt av din varma och härliga personlighet Kim M Kimselius.

Kram från Äventyrsförfattaren Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!