Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 23 december 2018

Utveckla ditt författarspråk genom att läsa mycket

Utveckla ditt författarspråk genom att läsa mycket

Författare Från dröm till verklighet
Boken om mitt liv, men också tips och råd för dig som drömmer om att bli författare.

Många som drömmer om att bli författare tänker inte på hur viktigt det är att läsa, inte bara sina egna texter, utan andras böcker.

Det gäller att läsa mycket, många olika genrer och inte fastna bara för den genrer man själv skriver.



Den påstådda faran med att läsa
Ibland får jag höra saker som gör mig ledsen, till exempel när en person berättade att hon aldrig läste, eftersom hon inte ville bli påverkad av andra författares sätt att skriva. Hon ville inte att folk skulle tro att hon hade kopierat någon annans stil, eller handling.


Läs!
Att läsa är berikande. I bokens värld lär man sig meningsuppbyggnader och grammatik, utan att man behöver traggla det i någon lärobok. Man lär sig på ett lätt och spännande sätt, genom att orduppbyggnaderna fastnar i huvudet, även om man inte tror det.

Jag är inte världens duktigaste på grammatik, kan inte plocka ut satsdelar, men jag VET hur det ska låta, eftersom jag har läst väldigt mycket i hela mitt liv. Genom böckerna har jag lärt mig stavning, grammatik, hur man bygger upp meningar, spänning, känslor och mycket mer.

Det betyder inte att jag stjäl andras sätt att skriva, eller deras idéer. Jag är fylld av ord och inspiration och har oändligt många egna historier inom mig.


Böcker som inspirerat mig
Om jag aldrig hade läst Selma Lagerlöfs böcker, kanske jag aldrig hade insett hur viktigt det är att börja en bok genom att kasta in huvudpersonen i handlingen?

Om jag hade missat Fem-böckerna, Kitty-böckerna eller Bigglesböckerna när jag var barn, då hade jag kanske inte låtit mina böcker vara spännande rakt igenom?

Nu säger jag inte att de här böckerna har inspirerat mitt skrivande, men de har utvecklat det och gjort mig till en bättre berättare/författare.

Vid många intervjuer får jag frågan vilken typ av böcker jag läser. Det givna svaret är ALLA typer av böcker, i alla genrer. Det utvecklar mig som författare och ger mig även en stunds avkoppling från mitt eget författarskap.

Därför vill jag uppmana dig att läsa MYCKET, olika typer av böcker, olika författare. Om du drömmer om att bli författare kanske du inte bara ska läsa handlingen i boken, utan även titta på vad som utmärker just den författarens sätt att skriva. Var inte rädd för att du då kommer att kopiera författarens skrivstil, du kommer istället att hitta ditt eget författarspråk om du läser olika författares böcker.


Ha en riktigt fin jul och passa på att läsa så mycket du bara kan!


Kramisar från Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!