Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 27 februari 2019

Nya tag och ny bok

Nya tag och ny bok

Vårsolen lockar utanför fönstret, fåglarna sjunger vårens ankomst, tranorna ropar på ängen bredvid huset. Snön smälter undan, den ligger envist kvar i skuggområdena, men även på vissa delar av tomten där snön legat extra tjock.

Det är nu jag önskar att jag hade jobbat hårdare under vinterhalvåret, då när orken inte riktigt fanns på grund av mörkret. För nu vill jag bara ut och vara. Njuta av solstrålarna, se hur vårblommorna skjuter upp ur marken, lyssna på fågelsången.

Ännu är det för kallt att sitta ute för att skriva. Men snart åker datorn ut och det tror jag Kotten kommer att tycka om, vår lilla Nederlandse Kooikerhondje "Kooiker". Han är nu 3,5 månad, pigg och glad och älskar att utforska tomten.

Förra veckan skrev jag klart min hemliga bok, den har varit svår att göra. Därefter har jag läst och korrigerat upp. När jag blev klar i går eftermiddag kände jag mig nöjd med resultatet. Tycker faktiskt den blev bättre än förväntat, just för att den var så svår att göra. Igår lämnade jag ifrån mig manuset och kände samma lättnad som jag alltid gör när jag har klarat ännu en deadline.

Idag ska jag ta mig lite ledig. På lördag ska jag medverka på Bokmässan i Blekinge. Därefter sätter jag igång med nästa bok Pirater och vulkanutbrott på Island.

Den här boken är en riktig utmaning, eftersom den sträcker sig över flera århundraden. Jag har börjat skriva på berättelsen. Det gjorde jag redan 2017 när jag var på Island och min isländska förläggare planterade idén till boken inom mig. En morgon kunde jag inte sova, klev upp och kröp ihop i soffhörnet och skrev för brinnande livet i min anteckningsbok. Jag var så uppslukad av orden att jag knappt märkte att min förläggare gick förbi flera gånger. Han letade efter mig, men upptäckte mig inte förrän efter ett bra tag. Då hade han även varit ute och letat efter mig, eftersom han trodde jag hade gått morgonpromenad och gått vilse. Han blev glad när han hittade mig, men också för att jag hade börjat på den berättelse han önskade att jag skulle skriva.

Nu är jag igång. Har några faktaböcker att läsa igenom innan jag kan helt låta mig uppslukas av berättelsen. Tycker du omslaget ser spännande ut?

Även om boken är påbörjad känner jag en stor förväntan inom mig, något jag alltid gör när jag sätter igång med ett nytt ämne. Det är så spännande att lära nya saker, att utforska världen och sedan kunna förmedla min lärdom till mina läsare. Jag älskar verkligen att vara författare.

Jag ser fram emot ett spännande bokår. Ingen bokmässa, däremot Öppet Hus hemma hos mig här i Eringsboda Blekinge, första helgen i augusti. Då tänkte jag ha boksläpp på Pirater och vulkanutbrott på Island. Kommer du?

Vet du, nu när jag har berättat om boken jag ska påbörja kliar det i fingrarna på mig att få börja med boken. Därför tänker jag skriva lite innan jag tar ledigt resten av dagen. Du vet, en dag utan några skrivna ord, är en dag som har gått förlorad för mig... Att skriva är för mig som att andas, något jag måste göra för att leva.

Jag skriver på! Ha en fin dag!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!