Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 22 mars 2019

Härlig dag på Läredaskolan i Hässleholm

Härlig dag på Läredaskolan i Hässleholm

Tänk att det kan bli en så perfekt dag när man gör ett skolbesök. Även om dagen startade lite stressigt. Jag hade beräknat 30 minuter till skolan, men när jag satte på gps:n i bilen visade den på 43 minuter. Stressen tickade igång. Bara 15 minuter till godo innan jag skulle föreläsa. Hjälp!

Jag körde iväg på slingriga skånska vägar i dimma. Kom ut på stora vägen mellan Malmö och Hässleholm, långtradare, långtradare, långtradare och vägarbete. Jag insåg att jag skulle komma för sent där jag stod i en kö och väntade och minuterna tickade iväg.

Men oturen vände och gick över till tur. En parkeringsplats precis utanför skolans ingång. Elever som såg mig komma gående genom fönstret sprang ut för att möta mig och läraren skyndade ut och tog emot. Prick på klockslaget startade jag föreläsningen, om än lite med andan i halsen.

Eleverna satt som gjutna i stolarna och lyssnade, när det var frågestund var de engagerade och helt underbara.

Fikapaus och på det igen, nu fick jag sällskap av rektorn och vi tog oss tre trappor upp i den gamla skolbyggnaden. Vi kom till en mysig vindsvåning där ännu fler engagerade elever väntade. Där möttes jag av kramar och mina böcker stod uppställda överallt. När eleverna började peka ut böckerna sa jag "Vet ni, jag såg det direkt jag kom in och jag blev så glad, för varje gång jag ser mina böcker någonstans spritter det till av glädje inom mig, precis som nu."

Frågorna var många efter att jag hade pratat klart. Rektorn var en av dem som hade många frågor. Jag blev så glad att hon stannade hela tiden, för hon hade sagt att hon bara skulle vara med en liten stund. När jag frågade henne om detta efteråt svarade hon att det var så intressant att hon var tvungen att fortsätta lyssna.

Hon följde mig till matsalen och berättade att skolan var så ansedd att de tyvärr måste tacka nej till elever som ville gå där. Jag förstod att skolan är omtyckt, för läraren var helt underbara, precis som eleverna.

Sista klassen för dagen var en sjätteklass. Där fanns många fans och några som följde mig på Facebook. Efter föreläsningen blev det fotografering när många av barnen ville fotograferas tillsammans med mig. Där blev det även många goa kramar.

När jag körde därifrån log jag, sedan blev jag lite fundersam över vad min gps höll på med. Istället för att ta mig tillbaka samma väg som jag hade kommit, tog den mig på slingriga vägar mitt in i city, men jag kom trots det tillbaka till skrivarstugan till slut.

Där väntade en lycklig Kiara och vi tog en långpromenad, trots att benen helst ville lägga sig i högläge efter att ha stått upp hela dagen.

Nu sitter jag här och ler och tänker tillbaka på alla goa kommentarer, fina ord om mina böcker: Läraren som sa att hon hade sträckläst Spöket på Torpa Stenhus för det gick inte att lägga ifrån sig boken, elever som kommenterade vilken som var deras favoritbok. Ja, det var en bra dag helt enkelt.

Efter att jag har skrivit klart det här blogginlägget ska jag packa ihop och köra hem till Blekinge, men först ska Kiara och jag ta en rejäl promenad i solskenet. Sedan ska vi hem och pussa på maken och Kotten. Därefter ska jag förbereda nästa veckas föreläsningar, som är av en helt annan karaktär än den här veckans. Livet är oförutsägbart och spännande som författare.

En liten bild som jag vill dela med gårdagens elever och lärare, som jag alla ser som hjältar/heroes. Så hjälpsamma, härliga, vänliga, en skola fylld av harmoni och glädje. Kan det bli bättre?

Älskar att vara författare!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!