Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 4 april 2019

Fantastiskt sätt att använda Kimselius historiska äventyrsböcker i skolorna

Fantastiskt sätt att använda Kimselius historiska äventyrsböcker i skolorna
Befinner mig just nu i Mellerud där de arbetar med mina böcker i undervisningen. Olika årskurser har olika böcker. Sexorna läser Tsunamikatastrofen i Lissabon. I klasserna är det ungefär hälften av eleverna som är nysvenskar. Därför läggs stor vikt vid läsförståelsen. Något lärarna tycker mina böcker är utmärkta exempel på: korrekt svenska, många synonymer och spännande handling som får eleverna att vilja läsa vidare.

Som du ser får eleverna en hel del frågor att besvara, både före och efter att de har läst ett kapitel. Vilket innebär att de inte bara läser, utan de lär sig massor samtidigt.

Både innehåll, tankar och beskrivningar tas upp. Och många ord.
 
Dessutom har de lagt in lite fakta ifrån faktadelen i min bok. Ett rejält arbete har lagts ner för att inspirera eleverna att utveckla språket. Det märks, för eleverna pratade mycket bra svenska.

Det här är andra skolan jag besöker som har gjort ett kompendium utifrån någon av mina böcker och låter eleverna lära sig olika saker med mina böcker som grund. Precis vad jag önskade när min debutbok Tillbaka till Pompeji kom ut, men inget som förlaget var värst intresserade av vid den tidpunkten.


Efter föreläsningar checkade jag in på hotellet i Mellerud och fick en fantastisk svit med ett litet vardagsrum med fönster åt alla håll. Där satt jag och läste på om Mellerud och blev intresserad av att utforska staden mer, trots att jag hade föresatt mig att antingen läsa research eller skriva. Men efter en mulen dag kom solen och strålade in genom fönstret, då var det bara att ge sig ut.

Tvärs över gatan ligger Tingshuset där ett museum är inrett på övervåningen. Här kunde man följa människor genom århundraden, från Backstugessittarna till den förmögna doktorn i staden.

På museet hittade jag den här gamla skrivmaskinen. Visst ser den spännande ut?

Här är ännu ett hem på museet.

Strax efter Tingshuset står en metallskulptur. Den heter Kristallbron och är gjord och skänkt av Bruce White, professor i konst i Chicago. Hans förfäder kom från Dalskogs församling i nuvarande Mellerud kommun. Skulpturen symboliserar de dalsländska amerikafararnas samhörighet med sina svenska rötter. Emigrationen från Dalsland var mycket stor under 1800-talet. Dalsland var det landskap som tappade största andel av sin befolkning. Många flyttade till Norge, men en stor andel hamnade i norra USA. Många av de dalslänningar som emigrerade till Amerika återkom sedermera till Dalsland. 

Till min glädje hittade jag en bokhandel i Mellerud. Där huserade Stefan Perneborg för dagen. Att träffa honom var som att träffa en gammal vän. Vi hade mycket att prata om. Till min glädje fick jag syn på författarkollegornas böcker hos bokhandlaren. Mina böcker skulle genast beställas hem.

Underbara elever och lärare på Nordalsskolan i Mellerud. Här stannar jag till och med fredag då färden ställs hemåt, med en övernattning till innan jag är hemma på lördag.

Du anar inte hur glad jag blir över att höra hur mina historiska äventyrsböcker om Theo och Ramona används i skolarbetet. Jippi!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.
 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!