Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 13 augusti 2019

Pirater och vulkanutbrott på Island av Kim M Kimselius


Pirater och vulkanutbrott på Island av Kim M Kimselius



Som författare av den här boken måste jag erkänna att jag känner mig väldigt nöjd.

Min debutbok, Tillbaka till Pompeji, sålde i 11.000 exemplar på en vecka, december 1997. Sedan dess har jag skrivit närmare 60 böcker. 30 av dem handlar om Theo och Ramona. Just Pirater och vulkanutbrott på Island är den 24 fristående historiska äventyrsboken om Theo och Ramona. Det finns även en serie som heter Theo- och Ramonaäventyr, där är det fansen som ger mig tips om vad jag ska skriva om.

Den här boken är mycket speciell för mig. Jag är en stor författare på Island, där många av mina böcker om Theo och Ramona har blivit översatta. Jag reser till Island ungefär vartannat år för att signera och föreläsa. När jag var på Island 2017, inför boksläpp av Svarta Döden, berättade min isländska förläggare om turkarna på Island och gav mig två böcker att läsa. På biblioteket på Hemön fick jag ännu en bok om turkarna på Island. Huvudbibliotekarien hade bjudit in en historiker som skulle berätta mer om händelsen för mig. Det var då jag förstod att min isländska förläggare ville att jag skulle skriva om händelsen. När historikern började med att säga "Här på Island pratar alla om turkarna, men jag säger pirater..." insåg jag att det skulle kunna bli en mycket spännande berättelse. Många av mina fans hade efterfrågat en bok om pirater.

Men efter att 1973 genom tv ha följt vulkanutbrottet som höll på att förinta Hemön, och sedan befinna mig på plats och se vulkanens härjningar, fick mig att vilja skriva om båda händelserna. När jag kom hem till förläggaren efter besöket på Hemön satte jag mig ner och skrev första kapitlet till Pirater och vulkanutbrott på Island.

Det har varit ett rent nöje att skriva boken och utmana mig själv att länka ihop de båda historiska händelserna som sträcker sig flera hundra år mellan varandra. Jag hoppas att du tycker lika mycket om boken som jag gör.
 
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!