Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 23 oktober 2019

Hur långt ska ett kapitel vara?

Hur långt ska ett kapitel vara?

Hur långt ska ett kapitel vara? Hur många A-4-sidor ska jag skriva för att det ska bli ett kapitel? Ska jag ha rubrik över varje kapitel?
Det är några av alla de frågor jag får om kapitel. Här kommer svar:



Hur långt ska ett kapitel vara?
Det viktigaste när man avslutar ett kapitel är att avsluta det när det är som mest spännande, då får du läsaren att fortsätta läsa. Därför ska du inte låsa dig vid sidantalet, utan bryta kapitlet där det passar!
 
Hur många A-4-sidor ska jag skriva för att det ska bli ett kapitel?
Det är olika antal manusblad på olika typer av böcker. (En "manussida" är ett  A-4 blad där man har skrivit texten med storlek 12 och har radavstånd 1,5 eller 2.)

För bilderböcker är det cirka 6-8 A-4 manusblad. 

För 5-11 år är det cirka 50-100 A-4 manusblad.
För ungdomsböcker är det cirka 100-150 A-4 manusblad. 

(Pirater och vulkanutbrott på Island, Crossoverbok för alla åldrar, men står som 9-12, ungdomsbok.)

För en vuxenroman vet jag faktiskt inte eftersom jag inte skriver den typen av böcker. Men jag har en känsla av att det inte är någon större skillnad på antal manus för ungdomsböcker och vuxenböcker.

Mina manus brukar ligga på 120-220 A-4 manusblad. Skrivet med 12 punkters storlek på bokstäverna, Font Arial, 1 1/2 radavstånd. Mina böcker är i färdigt format på mellan 186-420 sidor. Utifrån det kanske du själv kan räkna ut hur många manusblad det ska vara till en vuxenroman.

Ska jag ha rubrik över varje kapitel?
Rubrik över kapitlen är valfritt. 

I de flesta av mina böcker har jag bara Kapitel 1, Kapitel 2, osv. 
 
I Snapphaneresan har jag döpt kapitlen: Sporrakulla gårds hemlighet, Örkeneds bränning, Snapphanehålan, Tykarpsgrottan, Hovdala slott och så vidare. Detta på grund av att jag skrev den boken i samarbete med Snapphanekommunerna: Hässleholm, Osby och Östra Göinge. Men jag har även Kapitel 1, osv över varje namn.
 
I Skräckresan med Titanic har jag valt att både ha Kapitel 1, med plats, datum och klockslag för att bygga upp spänningen.
 

Fick en härlig kommentar för någon vecka sedan. Det var en kvinna som har lite svårt med läsning och det tar henne ett par veckor att läsa ut någon av mina böcker. Hon ger sig inte förrän hon har läst ett kapitel, innan hon lägger ifrån sig boken. När jag träffade henne var hon överlycklig efter att ha läst Kimberlie - Främlingar, eftersom den boken hade så korta kapitel. 
 
Hon berättade att när hon hade läst ett kapitel orkade hon fortsätta att läsa ännu ett, och ännu ett, och ännu ett. Hon kände sig så stolt över sig själv, efter att hon hade tagit sig igenom 3-4 kapitel på en gång. Jag blev mycket glad efter att ha hört henne entusiastiskt berätta detta för mig.

Det är roligt att få möta läsarna och höra kommentarer om mina böcker. Det är inspirerande!

Ja, det var lite om kapitel och dess betydelse för att driva läsaren vidare.

Lycka till med din berättelse!


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!  


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!