Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 15 november 2019

Pompejis öde av Carolina Miilus-Larsen

Pompejis öde av Carolina Miilus-Larsen

Egentligen skulle jag inte vilja recensera den här boken, eftersom jag inte alls tyckte om den. Men det är en recensionsbok och jag måste dela med mig av mina åsikter om boken.

1997 kom min bok Tillbaka till Pompeji ut, den gjorde dundersuccé och sålde i 11.000 ex första veckan, den är översatt till sex språk och blev utsedd som en av årets bästa utländska böcker på Island. Boken är baserad på fakta och har en gedigen faktadel i slutet.

Därför blev jag väldigt nyfiken på Pompejis öde när jag fick förfrågan om recensionsexemplar av boken. Men så grymt besviken.

Det är en mycket pratig bok. Första meningen i första kapitlet är en enda lång svordom. Det får mig att rysa. Jag får ingen känsla av miljöerna, eller karaktärerna som känns ytliga. Faktafelen är många och... En bok som utspelar sig år 79 vår tideräkning, med karaktärer som bor och lever där och inte känner till något annat, de pratar inte slang, de säger inte KOLLA i var och varannan mening, inte barnen, inte de vuxna.

Det är ingen trovärdig bok, inte ens spännande, tyvärr, för jag brukar alltid älska Idus förlags böcker, men inte den här gången.

Det här är ingen bok jag kan rekommendera och det gör mig ledsen.

Baksidestext
TÄNK DIG att du hittar ett mystiskt klot i gräset intill en spottande och svärande gubbe som har cyklat omkull. Ett klot som visar bilder från ett annat liv du har levt. Och tänk dig att du med hjälp av klotet kan få resa tillbaka i tiden och vara den personen som du var då. Skulle du våga?

I ett tidigare liv har tvillingarna Mia och Stella levt i romarrikets Pompeji. Där vet inte människorna att berget som de bor intill faktiskt är en vulkan som väldigt snart kommer explodera i ett stort utbrott. Men hur ska flickorna hjälpa folk att komma i säkerhet samtidigt som deras galna styvpappa gör allt han kan för att stoppa dem?




Boken får två stjärnor av fem möjliga.

Blev du nyfiken på boken ? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!