Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 3 december 2019

När orden pockar på

När orden pockar på

Sitter fortfarande i morgonrocken när jag skriver det här. Ibland tvingar orden sig på mig. Jag måste helt enkelt hoppa ur sängen, slänga på mig morgonrocken och glömma alla andra morgonbestyr. Det är bara att sätta igång med skrivandet.

Vissa dagar händer det att jag inte kommer i kläderna förrän framåt 10-11-tiden, eftersom jag vill skriva av mig. Men idag var jag uppe så tidigt att orden nu har kommit ut.

Det roliga är att det inte är ord till den bok jag skriver på just nu, utan en av alla de andra böcker som jag skriver på lite då och då. De som ligger i bakhuvudet och växer till sig för att sedan explodera och kräva att få komma ut. En sådan bok är det jag har skrivit på.

Jag är av den åsikten att man ska passa på att skriva när orden flödar ur en. Vissa dagar går det självklart inte, speciellt inte de dagar när jag ska iväg för att föreläsa. Eller förr när jag jobbade. Vid sådana tillfällen är det bara att trycka tillbaka explosionen av ord och låta dem rulla runt inom mig för att skriva av mig så fort jag får tillfälle. Det innebär i en skrivbok, på papperslappar, på post-it-lappar, på anteckningar inför föreläsningen, ja på allt jag kommer åt när jag får en liten stund över.

Orden är viktiga för mig. Skrivandet är detsamma som att andas. Om jag inte skriver lever jag inte, samma som gäller för andningen.

Men nu är det tillbaka till verkligheten, in i duschen och fokusera på den bok jag just nu håller på med, Silverskatten vid Johannishus slott. Dagen har börjat!


Hur gör du när orden pockar på hos dig? Sätter du dig och skriver direkt, eller låter du orden rulla runt inom dig ett tag innan du skriver ner dem?

Ha en fin dag! Min dag har startat alldeles förträffligt!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!