Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 10 april 2020

Olidligt spännande Skuggor av hopp av Åsa Persson


Olidligt spännande Skuggor av hopp av Åsa Persson


Under påsken läser norrmännen Påskkrim. Även här i Sverige tror jag många läser nu i påsk därför vill jag rekommendera en kriminalroman utöver det vanliga, Skuggor av hopp av Åsa Persson är olidligt spännande.



Åsa Persson är en författare som har mycket att ge sina läsare. Skuggor av hopp är olidlig spänning från första till sista sidan. Skickligt väver författaren ihop berättelsen, alla trådar knyts ihop och det är med en suck jag lägger ifrån mig boken. Suck av lättnad på grund av slutet och en suck av saknad. Som tur är vet jag att författaren håller på med ännu en bok.

Åsas personskildringar är kraftfulla och griper tag så det gör ont. Intrigen är stark och välskildrad. Allt känns äkta. Närheten till personerna gör att det känns som om man är där och går bredvid dem, vill klappa någon på axeln för att trösta, hålla om och skrika åt personen när det går fel.

Berättelsen handlar om Ebba och Kåre. Den här boken är en fortsättning av den förra boken Skuggor av ljus som jag höjde till skyarna och kallade Åsa för Sveriges nya deckardrottning. Något jag fortfarande tycker hon är. Åsa förtjänar verkligen den titeln efter ännu en stark prestation.

Boken börjar med att Ebba, som är polis, blir anhållen som vållande till annans död. När Kåre behandlar henne som den polis han är, och inte som den vän hon vill att han ska vara, blir det slitningar mellan dem.

Ebbas före detta sambo bestämmer sig för att ta tillbaka henne, och han skyr inga medel. Ebba är hans, att misshandla och förödmjuka. Ingen annan ska få ha henne.

Som du kanske förstår är det en grymt spännande bok, som jag sa, rent olidlig läsning, men åh så bra! Rekommenderar den varmt till dig. Läs den! Läs den! Läs den! Men läs gärna förra boken först.
Skuggor av hopp är en suveränt bra bok!


Skuggor av hopp är den omedelbara fortsättningen på Skuggor av ljus, som nominerades till Vuxenskolans författarpris 2017.

Sagt om Skuggor av ljus:
Camilla Läckberg har fått en stark konkurrent i Åsa Persson. Åsa är i mina ögon den nya deckardrottningen. Kim M. Kimselius

Åsa Persson ger oss lyssnare en riktig rysare. En mycket välskriven bok. Ljudboksulla

Människors inre blottläggs och den flagranta skörheten hos dessa personer belyses. Boken har intensitet och snabbhet, språket är suggestivt och kvickt. BTJ nr 20 2017



Boken får fem stjärnor av fem möjliga.

Blev du nyfiken på boken ? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius   

 
Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.

 
Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



  
  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!