Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 23 juni 2020

Skrivglädje när den är som bäst

Skrivglädje när den är som bäst 


För mig känns det viktigt att jag tycker om det jag gör, så har jag känt hela livet. Har jag inte trivts på ett arbete, då har jag slutat, det ska vara meningsfullt och roligt att leva.

På samma sätt resonerar jag när jag skriver. Det ska vara kul att skriva, inte kännas som ett tvång, inte vara jobbigt. Det måste vara glädje i skrivandet!

Ibland tror jag att många ställer alltför stora krav på sig, hänger upp sig på detaljer, petar och petar i orden i det oändliga, istället för att glädja sig över att orden finns där, att de vill komma ut på papperet/skärmen.

Skrivglädje för mig är när jag berättar något jag själv tycker är roligt att läsa, antingen det är en dikt, en novell eller en hel bok jag skriver.

Skrivglädje är när du skriver direkt från ditt hjärta, om något du brinner för, ord du har inom dig som bara måste komma ut.

Just nu har jag avslutat bearbetningen av min bok Svarta Döden, eftersom den ska tryckas om, igen, för sjätte, sjunde, åttonde gången, har faktiskt tappat räkningen. Jag återupplever den glädje jag hade inom mig när jag skrev Svarta Döden, trots det otroligt tunga ämne som boken behandlar, Pesten i staden Florens på 1300-talet.

En karaktär tycker jag väldigt mycket om. Han är en person som dyker upp en bit in i handlingen. Han fick eget liv under mina fingrar och jag kände en oerhörd glädje när jag berättade om mannen, samma glädje som jag känner när jag nu stöter på honom igen i mitt arbete med boken. Även om mannens öde är tragiskt andas berättelsen livsglädje, eftersom det är så jag känner när jag skriver och det för jag in i berättelsen genom mina ord.

Kanske är det därför jag valt att skriva om så många tragiska, sorgliga händelser i vår historia: för att jag vill visa på den livsglädje som trots allt finns överallt omkring oss, även mitt i sorgen.

Just nu lever alla i Coronapandemin, över 5000 svenskar har dött, många har blivit sjuka, förlorat arbetet, sitter isolerade. Allt på grund av Covid19 som likt pesten sveper fram över landet. Det är hemskt och lite ofattbart. Försök trots det leva här och nu och tänk bort allt runt dig.

Stanna upp, ta ett djupt andetag och känn hur underbart det är att leva. För över det till orden som du sätter på pränt och känn hur skrivglädjen flödar även genom dig!




Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet och distanskurs Skriv om ditt liv för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.
 
Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!