Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 12 mars 2010

Fantasi på gott och ont

Alltsedan jag var liten har jag haft väldigt mycket fantasi. Vilket jag är tacksam för eftersom det nu har resulterat i många böcker. Men ibland kan fantasin ställa till det för mig.

När jag var liten var jag säker på att det fanns monster under sängen, vilket de flesta barn tror. Men sådant växer man ifrån, eller... Ibland när jag är trött och ska lägga mig får jag plötsligt för mig att någon ska gripa tag om mina fötter och då studsar jag snabbt upp i sängen.

Vem har inte trott att det finns monster i garderoben? Så även jag. Men det värsta är att mina monster har inte försvunnit, eftersom jag fortfarande har en rik fantasi. Igår när jag skulle lägga mig, trött efter två dagars mässa, fick jag plötsligt för mig att det stod någon i min garderob, eftersom dörren stod lite på glänt. Mitt förnuft sa mig att det kunde inte finnas någon i garderoben eftersom den är proppfull med kläder, men min fantasi målade upp de mest fasansfulla bilder i huvudet.

När jag var yngre hade jag säkert hoppat upp i sängen, dragit täcket över huvudet och skrikit på hjälp. Nu tog jag ett djupt andetag, öppnade garderoben och fick se att det bara var en galge som hängde så att dörren inte kunde stängas. "Där ser du", sa jag till mig själv och kunde inte låta bli att skratta lite åt att min fantasi fortfarande spelar mig så många spratt.

Jag skulle för allt i världen inte vilja vara utan min fantasi, för då hade jag inte varit författare. Jag önskade bara att min vardag inte skulle präglas så mycket av fantasi som skrämmer mig. Det finns mycket att bli rädd för när man som jag bor mitt ute på landet utan grannar. Vildsvin är de jag är mest rädd för. Om hundarna spänner öronen och kikar stint ut i mörkret är alltid min första tanke "Vildsvin" och jag får bråttom att skynda hem till tryggheten.

Nu är jag nyfiken på hur din fantasi ställer till det för dig: Har du glömt monstren i garderoben, eller finns de fortfarande kvar?

Kramisar från Kim, som faktiskt har ett riktigt litet monster i form av min lilla hund Tickie, mer om henne en annan dag. (Bilden är tagen igår på Läromedelsmässan i Kristianstad.)

1 kommentar:

  1. Jag har aldeles för mycket fantasi, särskilt på nätterna. Och så har jag sett för mycket läskiga filmer som hjälper mig i mina fantasier. Jag har tittat under sängar och i garderober många gånger i mina dar:)
    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!