Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 13 september 2010

Bokmässan 2010, en vecka kvar

Bok & Biblioteksmässan i Göteborg närmar sig med stormsteg, bara drygt en vecka kvar.

Här kan du se tider och platser där jag föreläser under Bokmässan.

Det är mycket att förbereda, föreläsningar, material, kläder. Böcker ska packas och ställas i kartonger för att fraktas iväg till Bokmässan. Varje år tycker jag det är lika svårt att räkna ut hur många böcker som ska gå åt. Bara ett enda år hade jag tagit för få böcker med mig, det var när min bok Snapphanar! var ny. Den boken sålde slut redan på lördag förmiddag... Då hade vi ändå tagit med fler böcker av den nya titeln än vi brukade. Sedan dess tar jag alltid lite fler böcker än vad jag tror kommer att sälja, även om det är mycket arbete med att packa upp och ned böckerna.

Att anlända till bokmässan när allt bara är huller om buller känns underbart och spännande: truckar kör omkring och fraktar material, montrar byggs upp, folk är arbetsklädda, koncentrerade men hjärtliga, alla hälsar på varandra, för det är samma ansikten som dyker upp varje år och till slut känns det som om man känner de flesta, fastän vi bara har slängt några ord mellan oss.

När alla kartonger och material står där i montern känns arbetet övermäktigt. Hur ska vi få ihop allt, hur ska vi hinna. Men till slut är montern färdigbyggd och alltid när vi tar en sista granskning säger vi: "Det spelar ingen roll, Anki kommer ändå att ändra på det imorgon när hon kommer."

Anki arbetar i montern under bokmässan och hon har stor erfarenhet från mässor. Hon kommer hela tiden med nya fräscha idéer. Vi gör grovjobbet, Anki gör finputset. Dessutom brukar hon förändra montern varje morgon, vilket du kommer att märka om du kommer flera dagar till Bokmässan. Det rör sig inte om stora förändringar, bara några små detaljer här och där.

Ja, det är nästa vecka det, vilket får det att pirra i min mage av förväntan, men även av nervositet, för det är en hel del att göra på bokmässan, som vanligt: Föreläsningar, intervjuer, möten med kollegor, fans, vänner, släktingar... Ja, det är full fart hela tiden.

Om du har vägarna förbi får du gärna kika in i min monter B09:20 och berätta att du läser min blogg, läser mina böcker etc.

Eftersom min blogg startade på Bokmässan 2009 kommer bloggen att fira 1-årsdag på Bokmässan i år. Det ska vi fira på något sätt... Följ bloggen medan jag är på bokmässan, då får du se vad som händer på bokmässan och hur 1-årsdagen av bloggen firas där.

Kramisar Kim
(Bild: Bokmässan 2009. Här står jag framför min monter med min faster Titti och hennes barnbarn.)

3 kommentarer:

  1. Vad roligt det låter att ställa ut på mässan. Stort lycka till med allt!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen svårt att beräkna hur mycket böcker man skall ta med sig. Att sälja slut på någon titel vill man ju inte. Nej, det får nog bli en rättså stor marginal på antalet böcker som följer med.
    Vi se´s
    Kram Monika

    SvaraRadera
  3. Hej Vicky. Ja, det är jättekul. Om du följer bloggen nästa vecka för du läsa om allt kul som händer och eventuella missöden som också kan hända. Tack för lyckönskningen. Kram Kim

    Hej Monika. Ja, det är alltid lika svårt att beräkna antal böcker. Var finns du någonstans? I närheten av mig? Jag står i monter B09:20. Vi ses garanterat, eller hur? Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!