Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 18 september 2010

Bokmässan, en tillbakablick

I dag om en vecka står jag på bokmässan och talar med mina fans, signerar mina böcker och har en alldeles egen monter B09:20. Vägen dit har varit lång, men envis som jag är har jag inte gett upp.

Om min allra första bokmässa kan du läsa här.

Översta bilden är hämtad från Bokmässan 2002. Det var då jag bestämde mig för att starta eget förlag och ge ut mina böcker själv. Första boken på eget förlag var Faraos förbannelse. Första dagen fick jag ett litet hörn på ett bord hos Bok i Blekinges monter. Nästa dag fick jag ett alldeles eget bord. Jag var jättelycklig! Fansen skrek av glädje när de upptäckte att jag hade kommit ut med en ny bok och på kort tid sålde alla böckerna slut.

2003
Även detta år delade jag monter med Bok i Blekinge och fick ett eget bord. Här är det min väninna Anki som hjälper mig att sälja böcker, vilket kändes som en oerhörd lättnad, för trycket var hårt från läsare som ville ha hjälp, köpa böcker, få dem signerade och nedpackade i påsar. Dessutom ville jag ju prata några ord med varje person också.


















Björn Hellberg och jag har signerat tillsammans många gånger och det är alltid lika roligt att träffa honom. Minns hur glad min syster blev när hon och jag stötte på Björn dagen innan bokmässan när vi höll på med min monter. Birgitta blev så stolt över att jag kände Björn Hellberg och när han sedan tog hennes hand trodde jag hon skulle svimma. När han hade gått sa Birgitta att hon aldrig mer skulle tvätta sin hand... Det första hon sa när vi kom hem till hennes man var att berätta att hon hade hållit Björn Hellberg i handen.












Det var här som jag började klä mig efter mina böcker. Egentligen var det inget medvetet val, utan det var modernt med skinnkläder just då och dräkten passade så bra ihop med boken, eftersom indianskan på omslaget till Den gömda Inkastaden har en klänning med samma broderi som jag har. Ingenting som var planerat...


















Här föreläser jag på Bokmässan i Göteborg. Något som alltid gör mig väldigt nervös och för det mesta blir jag blossande röd över hela kroppen, tror jag, för jag ser bara kinder och hals och de är illröda. Föreläsningen gick bra.


















2004
Nu har jag bytt monter och delar den med Bäckströms förlag. Det är en centralare plats på Bokmässan och jag får tillgång till en vägg att hänga upp mina vepor på. Den här gången heter boken Vikingaträl och jag är klädd i vikingakläder. De här kläderna trivdes jag verkligen mycket bra i.


















Tyvärr blev jag väldigt sjuk på bokmässan och här sitter jag och har frossa, kramar min maskot som jag har fått av min moster Kajsa och som bevisligen har fört tur med sig sedan dess. Som hjälp i montern det här året har jag min väninna Tina, också hon klädd i vikingakläder och med sin maskot.
















2005
Var det år som Svarta Döden kom ut. Här är jag klädd i en fin klänning sydd av min väninna Kerstin. Samma monter som året innan.












Det här året var det Anki som hjälpte mig igen. Hon var så stilig i sin riddarutrustning och det var många som kom och pratade med oss och kommenterade både böckerna och kläderna. Vi hade också hjälp av min vän Ingemar som var utklädd till Döden. Hittade tyvärr inte de bilderna, de får komma i ett senare inlägg, för han var så läcker i sina kläder och det var många som ryckte till när han stod i montern. Han såg riktigt, riktigt otäck ut!













2006
Här står jag och känner mig som en liten eländig grå mus. Det här året kommer boken Snapphanar ut. Men det är också det här året då jag just har mist min syster Birgitta och att vara glad på bokmässan det året var inte så lätt. Det hände vid fler än ett tillfälle att jag brast i gråt när någon som kände Birgitta kom och frågade hur det stod till med henne, ovetande om att hon inte längre fanns... Eller när någon beklagade sorgen.














För att göra mig gladare slet jag av mig de grå kläderna och tog på mig finkläder istället. Här är jag tillsammans med min Göteborgsfanklubb, som har högläsning av mina böcker. De är en trogen skara som ända sedan min debut på bokmässan 1998 har följt mig, kommer och hälsar på, köper böcker och pratar en stund.












2007
Ett magiskt men också mycket tungt år. Min bok Giljotinen kom ut. Boken jag skrev när Birgitta just dött, boken där jag skrev av mig alla mina känslor. Den och boken Snapphanar kom ut som ljudböcker på Speakingbooks. Det var svårt att läsa in Giljotinen och tårarna rann nedför kinderna på mig när jag läste. En kvinna har kommenterat: "Inte nog med att du är en fantastisk författare, du är en otrolig skådespelerska också, för jag hörde gråten i din röst när du läste Giljotinen". Jag satt faktiskt och grät...

Här är jag på bild i Inläsningstjänst monter, tillsammans med andra inläsare.


















Det här året var jag utklädd till Marie-Antoinette som min bok Giljotinen handlar om. Det som var så fantastiskt det här året var att mina böcker fanns i fyra montrar! Adlibris hade den, Speakingbooks hade den, Inläsningstjänst och så hade jag en helt egen monter.


















Det var en otrolig bokmässa, jag blev intervjuad jättemycket, både av tidningar och radio och jag fick vara med hos TV Axess. Och jag önskade så att jag inte veckan innan hade fått mitt knä helt sönderslaget. Jag hade fruktansvärt ont, benet var gipsat och jag åt konstant smärtlindrande tabletter. Jag kunde inte röra mig så mycket utan satt mest still med benet i högläge. På kvällen slängde jag mig bara på sängen och beställde upp mat till rummet.















2008
Året då jag kom ut med två böcker för första gången: Riddarsvärdet och Det glömda kriget 1808-1809. Tyvärr hade vi förlorat den plats vi haft i flera år och hamnade väldigt illa bland tidskrifter. Många av mina läsare hittade inte till montern och hörde av sig efter bokmässan för att höra varför jag inte deltagit.












Även det här året hade Adlibris mina böcker, till och med TRE titlar, för de hade tagit med Tillbaka till Pompeji också. Det här året var även ett sorgens år för mig, eftersom min mamma hade dött. Hon hade gett upp efter min systers död och ville inte leva längre.














2009
Ja, det här året fick vi en bra plats, montern har expanderat och vi syns tydligt. Här står jag tillsammans med TV-journalisten Gunnar som gjorde ett litet inslag inför bokmässan. Det sändes i både Västnytt och regionala nyheterna och min pappa var överlycklig över att ha fått se den lilla glimten av mig på tv, även om det inte var första gången det hände.













2009 var ett mycket intensivt år eftersom jag i samarbete med projekt 1809 i Finland hade skrivit boken Det glömda kriget 1808-1809 och år 2009 handlade om vår gemensamma historia med Finland och kallades Märkesåret. Därför var jag iväg på många sådana här mycket trevliga föreläsningar med dessa stiliga herrar.
Det här året kom jag ut med TRE nya böcker: Snapphaneresan, Kinesiska Draken och Kimberlie - Äventyr på Nya Zeeland.

Det var en mycket intensiv mässa, med väldigt många föreläsningar, fina middagar etc. Minns hur jag på lördagen satt i fyra timmar och signerade utan att hinna resa mig från stolen. På söndagen satt jag likadant i tre timmar. Otroligt många besökare i montern. En sagolik bokmässa för min del.

Nu står jag inför ännu en bokmässa. Även i år har jag tre nya böcker: Kimberlie - Ett nytt liv, Theos Pompeji och Boudicas strid mot Romarna.

"Hur kan du skriva så många böcker?" frågar många. Då ska du veta att jag inte skriver tre böcker per år, en del har legat i mina byrålådor sedan 25-30 år tillbaka, en del böcker har jag hållit på med i flera år och skrivit på lite då och då. Andra böcker kommer bara flödande ur mig som rinnande vatten när jag väl har läst in all historisk fakta. Därför händer det att det vissa år kommer många böcker.

Ja, det var en tillbakablick över alla mina år på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Hoppas vi ses nästa vecka på Bokmässan. Du hittar mig i monter B09:20 den mesta av tiden, här kan du läsa om mina föreläsningstider.

Kramisar Kim

3 kommentarer:

  1. Jisses, vad du är duktig! Vad roligt det är att få följa din framgång och utveckling!

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om din Bokmässa-väg!
    Du är en riktig kämpe,Kim!

    SvaraRadera
  3. Tack Sofie! Blir glad över dina ord. Kram Kim

    Du är snäll Monika, Tack! Jag kämpar på, precis som alla andra författare, du vet hur det är. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!