Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 15 september 2010

En kulturminister som inte värnar om kulturen?

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth säger:

"Det är kanske inte så att man måste ha en bokhandel på varje liten ort... I dag kan du ju hitta böcker på bensinstationer och i mataffärer. Du kan hitta dem på alla möjliga platser där de tidigare inte fanns."


Ett sådant uttalande tycker jag är bevis på okunskap och verklighetsflykt. Förstår inte Lena Adelsohn Liljeroth, vår "kulturminister" att de böcker som finns på bensinstationer och i mataffärer är endast ett fåtal bästsäljare, oftast samma titlar som verkar tryckas om flera gånger. Bokvärlden börjar bli så enkelspårig och utarmad, när inte ens vår kulturminister förstår bokens värde, hur viktig den är för vår kultur och för vår framtid.

Hur ska vi får barnen att vilja läsa om de endast har ett fåtal titlar att välja bland, titlar som kanske inte alls tilltalar dem.

Det måste ske en förändring inom bokbranschen och det snart, annars får vi en generation som inte läser, en generation som går miste om glädjen över att få försvinna bort i fantasin, uppleva ordens magi och få en chans till lite verklighetsflykt ifrån tv och dataspel.

Jag tänker stryka Lena Adelsohn Liljeroths namn från valsedeln, hoppas att du gör gemensam sak med mig för att värna om vårt kulturarv!

Kramisar Kim

13 kommentarer:

  1. Det var verkligen konstig att en kulturminister har sagt detta.Bibliotek och bokhanden är kultursentrum.Skulle vara kul om jag ser dig på bokmässan här i Göteborg, lycka till.

    SvaraRadera
  2. Det var ett konstigt uttalande... Undrar om hon tycker likadant om bibliotek? Det är ju ännu viktigare att det finns tillgängligt tycker jag. Om inte i fysisk form så i form av bokbuss eller liknande.

    SvaraRadera
  3. Tyvärr har jag redan röstat. Himla konstigt tänkande och det är väl inte staten som betalar för bokhandeln, eller har jag fel...?

    Själv lyssnar jag mycket på ljudböcker när jag reser och det blir väl framförallt på semestern som jag får tid att läsa "riktiga" böcker.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. vill bara påminna om att nuförtiden kan du inte stryka namn, utan vill du ha en kulturpolitik värd namnet får du nog rösta på något annat parti ;)

    SvaraRadera
  5. Det är bra att du tar upp det här. En fråga som tyvärr försvinner i den stora valdebatten. Tyvärr tror jag inte det hjälper att stryka kulturministerns namn från valsedeln eftersom det är den politik som hon företräder som vill ha det på detta sättet.
    Kram/Monika

    SvaraRadera
  6. Jag skulle nog inte bara vilja skylla på henne. Jag tycker kulturen (och kulturmijön) hamnar i skymundan av alla politiker. Osäker på vad att rösta gick jag till valstugorna för att fråga vad de tänkte göra för kulturmiljön (som ju är den sektor av kulturen som mest berör mig som arkeolog) och INGET av riksdagspartierna kunde svara...

    SvaraRadera
  7. Oerhort korkat uttalande av en kulturminister! Verkligen.

    Jag haller helt med, boken och bokens varde for oss alla ar oerhort viktigt idag. Vi har alltid uppmuntrat vara barn att lasa mycket. Vi har ocksa valdigt ofta hoglasning hemma, trots att vara barn ar tonaringar. Nar vi ar ute med var bat sa turas vi oftas om att lasa ur nagon spannande bok. det ger sa mycket och hela familjen alskar det.

    Det forsta min man sa nar han var stressad och sjuk var att han mest var ledsen over att han inte hann med att lasa bocker som han verkligen alskar.

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Hon går bort för mig! Lustigt att du skriver detta just idag för jag läste i vår lokala tidning i morse att biblioteket i den närliggande staden har halverat sin personal de senaste åren. Det finns inte ens en bibliotekschef utan den har portionerats ut till de som jobbar där. Är någon sjuk finns det ingen som kan ersätta honom/henne utan antingen får de stänga eller så är det någon som får vara utan rast hela dagen. Inte ens lunch. De har ett utarmat utbud av tjänster till invandrade, barnklasser och pensionärer numera...det är skandal! Nåt måste verkligen göras!

    SvaraRadera
  9. Vill börja med att säga att jag är mycket glad för alla era kommentarer. Jag brinner för att förmedla kärlek till orden och läslust hos alla åldrar. Därför känns det viktigt att vi har en kulturminister som förstår hur viktig kulturen i alla dess former är. Är inte van att engagera mig politiskt, men ibland gör vissa saker mig så arg att jag måste göra min röst hörd. Tack för ert stöd! Kram till er alla från Kim

    Hej Wenche
    Klart jag kommer till Bokmässan! Du hittar mig i min monter B09:20 Här hittar du mina föreläsningstider: http://roslagstext.blogspot.com/2010/09/bok-biblioteksmassan-i-goteborg-23-26.html Kram Kim

    Hej Helena
    Minns inte ordagrant vad hon uttryckte sig om biblioteken, men det var något om att de kunde bytas ut mot bokbussar, men jag kan ha fel... Tycker det är synd att kasta bort erfarenhet och den kulturskatt som böcker är, bara för att spara in pengar och ge dem till något annat. Utan kunskap har våra ungdomar ingen chans att hävda sig i dagens hårda konkurrens om jobb. Kram Kim

    Hej Helly
    Förstår att du hann rösta innan du flyttade hem. Nej, men bokhandeln och förlagen har kunnat söka kulturbidrag. Nu är det tänkt att företag ska sponsra kulturen. Men i dessa dåliga tider håller de flesta företag hårt i sina pengar.

    Är som du och lyssnar mycket på ljudböcker under mina resor, sedan är det fysiska faktaböcker som gäller när jag är hemma. Kram Kim

    Hej Anonym
    Vilka fegisar som inte tillåter en att stryka namnen i listorna längre! Kram Kim

    Hej Monika
    Se ovanstående inlägg om att det inte går att stryka namnen i listorna längre. Ibland kan jag inte annat än se all valpropaganda för just vad den är ("allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt"), inget annat än "valfläsk". Vad de än säger, vilket parti det än gäller, så kommer det inte att hända så mycket ändå. Men jag tänker inte ligga på sofflocket för det. Jag har fått en röst och den tänker jag se till att lägga där jag tror den gör mest nytta.
    kram Kim

    Hej Amanda
    Håller helt och hållet med dig. Men det var just kulturministerns uttalande jag retade mig på.
    Tror inte något parti inser hur mycket vi värnar om vår kultur, de tycker inte att det är någon "säljande" fråga.
    kram Kim

    Hej Eva
    Javisst var det!

    Underbart att höra att ni har högläsning för era döttrar. I Göteborg har jag en "fanklubb" bestående av två familjer med vardera tre barn. De har haft högläsning på mina böcker sedan barnen var små och har fortsatt med det även nu sedan de vuxit upp. Jättekul att höra. Kan se er sitta tillsammans och njuta av en god bok!

    Förstår precis vad han menar.

    Kram Kim

    Hej Trillingnöten
    Hade tänkt haft ett annat inlägg, men har gått och retat mig på dem här orden länge och idag bara de flög ur mig när jag satte fingrarna till tangenterna. Tror det var meningen.
    Jag tycker det är fruktansvärt hur de drar ned på kulturen, på lärartjänster, vårdtjänster etc. Och den nya... nu kommer jag inte på vad den heter, men det som gör att man inte får vara sjuk längre, utan måste jobba... Ja den nya lagen är helt enkelt vansinnig! Bara ett sätt att spara pengar och få det att se bra ut på papperet. Det är i alla fall vad jag tror.
    kram Kim

    SvaraRadera
  10. Jag måste säga att jag blir helt häpen. Hur kan en politiker säga något så dumt? Och än värre kulturministern? Det borde vara politisk tsjälvmord.

    SvaraRadera
  11. Men fy så skamligt okunnigt. Jag blir dock inte förvånad, det är väl typisk moderat kulturpolitik. Stryka henne kan jag inte för jag skulle aldrig i livet ta i en moderat valsedel. Varma hälsningar från rödgröna Eva

    SvaraRadera
  12. Det var bland det värsta jag har hört! Visserligen bra att det finns lite böcker även i mataffären och på macken, men som du säger är det ju bara ett komplement, det är inte dit man går när man vill hitta någonting nytt och bra. Deras utbud är ju förfärligt begränsat. Haha, själv har jag åkt i panik till närmaste stad för att hitta en ny bok när jag har varit på svärföräldrarnas lantställe! Fram för FLER boklådor i stället!

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Hej Pia
    Ja inte passar hon som kulturminister... eftersom bland annat inte känner till så mycket om böckers värde för gemene man. Kram Kim

    Hej Eva
    Javisst blir man arg! Hur kan en kulturminister uttala sig på det sättet. Ja men då har du ju redan valt bort henne redan, bra! Kram Kim

    Åh, Marianne, härligt att höra att du brinner för fler boklådor, precis som jag. Älskade de gamla boklådorna där man kunde gå omkring och frossa i oväntade fynd. Nu är alla butiker så likriktade och om man ska gå efter kulturministerns ord kommer det att bli ännu mer likriktning. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!