Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 19 augusti 2011

Överraskningsfest för 88-åringen

Varje år sedan min mamma dog, har jag åkt till pappa och tagit med honom till Golfrestaurangen för att äta lunch. Sedan har vi åkt vidare till ett kafé inne i staden och fikat. Vi brukar också besöka biblioteket där pappa stolt visar upp sin dotter, författaren. I år var det lite annorlunda. Jag hade nämligen planerat en överraskningsfest för min käre far.

Här sitter min pappa, fortfarande ovetande om det ståhej som väntar honom. Han var lite bekymrad eftersom vartenda bord i restaurangen var upptagna, förutom ett långt bord som var reserverat. Jag sa åt honom att gå ned på bottenvåningen och sätta sig, så skulle jag försöka ordna ett bord för oss. Han gjorde så.

Sedan började gästerna anlända där pappa satt i en skön fåtölj i foajén. Först var hans äldsta syster Elvy, som här sitter med korrektur på pappas självbiografi.

För varje gäst som kom blev pappa allt mer konfunderad och sa: "Är alla här för min skull?" När vi kom upp till restaurangen insåg han att det där långa bordet faktiskt var till oss.

Sist vi träffades var på min kära faster Tittis begravning, därför var det ett extra kärt återseende när vi nu hade något roligt att fira.

Pappa är här på bilden fortfarande något chockad över all uppståndelsen runt honom, han firade ju "bara" 88 år!

Här sitter pappa med sina systrar, Elvy och Eivor. Vi åt en fantastiskt god mat på golfrestaurangen, det var Thai-buffé och alla tog om åtskilliga gånger.

Eftersom detta är pappas favoritrestaurang är han välkänd här. De gjorde en specialbakelse, som en liten tårta, med ett levande ljus. Något han uppskattade väldigt mycket.

Hela gänget, på 22 personer, följde med hem till pappa. Jag körde först och hade en lång karavan av bilar efter. Här sitter Eivor och Elvy på pappas veranda. En plats han älskar. Här sitter han ofta och spelar dragspel.

Idag satt han här och öppnade sina presenter. Men syskonen hade det så skönt på verandan att de vägrade lämna den, så vi gick ut med kaffe, bullar och tårta till dem. Det dröjde inte länge förrän pappa plockade fram sitt dragspel och sedan ljöd musiken i huset ett par timmar, till allas glädje.

I köket hade jag hjälp av pappas barnbarn, mina gudbarn.

Min hund Tickie, saknade sin stora flock berner senner som nu inte kunde skydda henne, och fann det säkrast att ta skydd under bordet.

Fredrik och Jenny är alltid lika glada och vackra på kort!

Här ser ni hur mysigt pappa har med sina systrar. De sa faktiskt att de inte vågade lämna sina härliga stolar för då skulle någon annan ta deras platser. Men det tror jag inte någon hade velat göra.

Tyvärr tog batteriet slut i min mobilkamera, på grund av att jag inte har någon täckning på min mobil. Därför kunde jag inte ta alla de där korten jag hade planerat. Efter lite laddning kunde jag ta kort på de sist anlända gästerna. Här sitter pappa med en av sina svärsöner, Roland.

Här är barnbarnen Patrik och Christian. Det var trevligt hela dagen, intensivt och många goa skratt. När på kvällen endast Roland, Patrik och Christian var kvar berättade vi många gamla minnen, som du en dag kommer att kunna läsa om i min käre fars självbiografi.

Det har gått några dagar sedan festen. Varje dag jag ringer pappa talar han om hur roligt det var och hur överraskad han blev, och förvånad över att alla dessa människor ville hylla honom på hans 88-årsdag. Ja, det var verkligen en lyckad överraskningsfest. Nu måste jag hitta på något nytt till nästa år. Någon som har några tips?

Kramisar Kim


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

10 kommentarer:

  1. Vad roligt med en överraskningsfest! Det är verkligen något som alla borde få uppleva att planera och att få :) Vi överraskade pappa förra året då han fyllde 50. Han hade ingen aning alls, han pratar om den festen än idag och att han tyckte det var så roligt. Och alla vänner han fick träffa som han inte sett på så länge...Bra jobbat :)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig överraskningsfest!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Trillingnöten
    Vad härligt att höra att du har gjort samma sak och att det blev lika uppskattat.
    Har du bloggat om det? Kan du skicka mig en länk isåfall, så jag kan hämta lite tips till nästa gång?
    Kram Kim

    Hej Jessica
    Ja, det var en härlig fest. Vi ses imorgon, hoppas jag! Har en liten överraskning för dig om du kommer!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa om er härliga dag (jättefina bilder)! :)

    SvaraRadera
  5. Hej Dakota
    Tack! Tycker också om bilderna på min käre far!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Wow vilken härlig överraskning, jag älskar den typen av överraskningar! Vilken stor härlig familj ni verkar vara! Tuff pappa som gillar thaimat, det är inte så vanligt i den åldern.
    Vad ska du hitta på som överträffar detta...? Kanske går det inte med överraskning en gång till... du kanske kunde be alla skriva ner ett roligt minne som de har med anknytning till pappa och så får de läsa upp/berätta om det någon gång under dagen? Kommer jag på något mer säger jag till. Hoppas nu att han inte läser här och ser de tips du får :) , fast så här sena kommentarer missar han nog i alla fall, ha ha.

    SvaraRadera
  7. Hej Ingrid
    Ja, pappa blev sannerligen glad för överraskningsfesten. Han pratar fortfarande om den.
    Ingen risk att han ser kommentarerna. Jag brukar skriva ut mina blogginlägg och skicka till honom, så han kan läsa, men jag tar aldrig med kommentarerna. Blir ändå väldigt mycket text. Han tycker om att följa allt jag gör, även om han redan vet det genom mina dagliga telefonsamtal.
    Tack för tipset, det ska jag göra!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  8. Så fantastiskt av dig att skriva ut dina blogginlägg och skicka till honom!! Förstår att han gillar att läsa det du skriver, för det blir på ett annat sätt med en annan vinkel än när man skriver. Dessutom berättar man inte allt (och skriver inte heller allt man pratar om, som tur är, ha ha).

    SvaraRadera
  9. Hej Ingrid
    Tycker bara det är roligt att se till så han är "sysselsatt". Det stämmer, man berättar aldrig allt. Mycket behåller man inom sig...
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!