Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 7 juni 2017

Ålder är bara en siffra

Ålder är bara en siffra

Tänk vad många vi är som låter oss hindras av åldern, som inte vågar ta steget och göra det där vi drömmer om. Bara för att vi är för gamla, eller för unga.

Varför inte bara kasta sig ut i det okända och ta det som det kommer? Man är aldrig för gammal, eller för ung, för att börja med nya saker.

Jag debuterade när jag var 43 år. Vilket i och för sig inte är någon hemskt hög ålder, det finns de som har varit äldre. Min pappa var 90 år när han debuterade.

Många yngre vågar inte satsa på sin dröm just för att de tycker de är för unga. Men i många ungdomar bor det en gammal själ, där orden redan är fullbordade och berättelserna magiska.

Det finns många äldre man kan ha som förebild för att våga ta språnget. Jag såg en film på en 80-årig dam som vunnit en body buildertävling. En nittioårig man lär ut karate. Vår egen svenska Dagny som är 105 år och en flitig bloggare.

Det finns många exempel på äldre som har vågat och lyckats bra, men det finns även många unga som vågat ta steget.

I England finns det en flicka som heter Libby Rees. Hon gav ut sin första bok när hon var bara nio år. Boken handlar om hennes föräldrars skilsmässa. Nu är Libby tolv år och kommer snart ut med sin andra bok. Den handlar om hur det är att byta från lågstadiet till högstadiet. Förlaget Aultbea Publishing har skrivit kontrakt på totalt tre böcker med Libby.

Libby Rees är även ambassadör för en organisation som heter "Save the Children" och styrelsemedlem i "Children and Family Court Advisory and Support Service".

Christopher Paolini är en annan ung författare som har slagit igenom stort. Han är från USA och har skrivit trilogin "Arvtagaren". Han började skriva sin debutroman "Eragon" när han var femton år och fick boken utgiven när han var 17 år. Vid 19 års ålder toppade han New York Times lista för bästsäljande författare. Christopher har under hela sin uppväxt blivit undervisad hemma i Montana där han bor. Montanas underbara landskap sägs vara det som inspirerar honom att ge detaljerade beskrivningar av landet Alagaesia där böckerna om Eragon utspelar sig. "Eragon" har även filmats. I sina böcker använder Christoper Paolini olika språk till dvärgar, alver och urgaler, vilket sägs vara en blandning mellan norska och egen sammansättning av orden.

Boken "How to talk to girls" är en av USA:s största succéer 2008 och den är skriven av en nioåring! Nu ska Alec Grevens från Colorado få sin debutbok filmad i Hollywood. "Killar har problem när det gäller förälskelser. Jag ville hjälpa dem. Jag ville också säga att det finns en tjej därute till alla killar. Ge inte upp och tro inte att tjejer är äckliga. De är bara tjejer", säger Alec Grevens i en intervju.

Julia Sandström var bara 16 år är hon vann en skrivartävling. Nu finns hennes bok På ödets vingar utgiven.

Emma och Lisen Adbåge är tvillingar och födda 1982. De både ritar och skriver. 2001 gav de ut sina första böcker.

Tindra och Silke var 7 och 9 år när de gjorde De siamesiska tvillingarna. Sagorna har blivit 10 tecknade filmer. Det är Tindras och Silkes mamma som har gjort filmerna.

Med andra ord... Det är bara att fatta pennan, eller sätta fingrarna till tangentbordet och börja skriva. Kanske även du får ut din bok redan i unga år. Ta gärna hjälp av mina skrivtips.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.     





2 kommentarer:

  1. Precis så är det!
    Åldern får aldrig bli ett hinder!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Ann
    Tack! Får ofta höra att jag "trots min ålder"... Hmm. Jag känner mig inte värst gammal, är bara 63.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!