Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 4 juni 2017

Sveriges Stephen King Hemmet av Mats Strandberg

Sveriges Stephen King Hemmet av Mats Strandberg

Stephen Kings samtliga böcker står i min bokhylla. Jag är ett stort fan och samlar på allt han har skrivit. Har ofta både den svenska och engelska utgåvan.

I Mats Strandberg har jag funnit precis det som gjort att jag fängslats av Stephen King: att lyckas skildra den lilla människan och ge den en röst.

Även att skildra det skrämmande är Mats Strandberg lika skicklig på som Stephen King. Inga stora, blodiga, skräckfyllda scener. Nej, det där skrämmande som bor inom oss, som kan ta överhand och göra oss till någon annan än vi vill vara. Just det är båda mästare på.

Har du aldrig läst någon bok av de här författarna är det på tiden att du gör det. Jag rekommenderar båda varmt.

Just idag rekommenderar jag Hemmet av Mats Strandberg. Inget blod och våld, bara en krypande olustkänsla av att allt inte står rätt till på hemmet dit Joel just har flyttat sin mamma. Känslan växer sig allt starkare och du kan inte sluta läsa. Du måste få veta. Till slut får du svaret...


Välkommen till Hemmet. En kuslig berättelse om kärlek, vänskap och den största skräcken av alla: att förlora kontrollen över dig själv.

Joel är tillbaka i småstaden där han växte upp. Han har tvingats bli förälder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in på demensboendet Tallskuggan.

På hemmet jobbar Joels barndomsvän Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonårens smärtsamma avsked.

Monika blir snabbt sämre när hon flyttat in på avdelning D. Hennes utbrott alltmer våldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde känna till. Det är nästan som om något okänt tagit över henne.

Nu förs Joel och Nina åter samman för att rädda Monika och sig själva. 


Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare


Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!