Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 23 juli 2017

Boktips Lögnernas träd av Frances Hardinge

Lögnernas träd av Frances Hardinge

Den här boken överrumplade mig och tog mig med storm. Den grep tag i mig likt rötter från ett urgammalt, starkt träd som vägrar släppa taget. Berättelsen behöll greppet om mig ända till sista sidan. Det gick inte att sluta läsa.

Som du säkert vet vid det här laget, läser jag aldrig baksidestexten. Jag väljer böcker utifrån omslaget och titeln. Det här omslaget, och titeln, fängslade mig och jag laddade ned boken på Storytel. Jag började lyssna och jag lyssnade vidare och jag bestämde mig för att ta en ledig dag och städa, istället för att skriva. Allt för att få fortsätta lyssna. Jag lyssnade tills boken var slut.

Egentligen vill jag inte berätta för dig vad som händer i boken, utan vill att du, lika förutsättningslöst som jag, börjar läsa boken. Utan att ha en aning om vad den handlar om. Det är då magi uppstår. När du inte vet vart berättelsen är på väg, du vill veta, du måste fortsätta läsa.

Men jag vet att de flesta människor alltid läser baksidestexten innan de väljer en bok. Några läser till och med sista kapitlet innan de bestämmer sig för att läsa boken. Därför får du veta vad den här boken handlar om, men min version, inte förlagets, för de berättar alldeles för mycket av handlingen, något som tar bort spänningen.

Handlingen utspelar sig i 1800-talets England, där flickor och kvinnor anses ha mindre hjärnor än män, att de inte är intelligenta och bara finns till för att lyda männen och se vackra ut. Berättelsen börjar med 14-åriga Faith när hon sitter på en båt på väg till en okänd plats. Hon har inte en aning om varför livet har förändrats så snabbt. Hennes far är en aktad vetenskapsman och hon har sedan hon var fem år hjälpt honom. Hon lärde sig själv läsa, hon hittade en fossil som hennes far fick äran för. Hon är för smart för sitt eget bästa, men hon har lärt sig dölja det, eftersom hon redan vid tidig ålder förstod att det var onormalt att en ung flicka yttrade sig om vetenskapliga saker.

När de anländer till ön blir de först mottagna som de aktade medborgare de är, men snart förändras invånarnas inställning till familjen och blir istället fientlig. Faith försöker ta reda på vad som har hänt, varför de har tvingats lämna sitt hem och bosätta sig på en karg ö och varför invånarna vägrar prata med dem.

Det var med sorg i hjärtat jag avslutade boken. Jag hoppas innerligt att författaren lyckas åstadkomma ännu ett mästerverk som det här. Språket är som balsam för själen, karaktärsbeskrivningarna är så starka att personerna tycks stå framför mig, miljöskildringarna får mig att rysa och dra koftan hårdare om mig. En bok jag kommer att rekommendera till alla mina skrivkursdeltagare, en bok som kommer att gå till historien.



Den får tio stjärnor av fem möjliga ;-)


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!