Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 24 juli 2017

Magiska berättelser formas på Färgargårdens skrivkurs

Magiska berättelser formas på Färgargårdens skrivkurs

Jag måste lära mig att ha vattenfast mascara på skrivarkurserna... Jag gråter av skrivkursdeltagarnas berättelser. Ögonen flödar över när jag läser deras omdömen om kursen. Det har verkligen varit en känslosam helg.

Här ser ni oss alla samlade. Två ihopslagna kurser från förra året, två helt nya kursdeltagare, samt en deltagare från 2014 års skrivarkurs. I Togölen, som du ser i bakgrunden, blev det många bad den här gången.


Direkt vid ankomsten fick de som deltagit i Morden på Färgargården sina exemplar av boken. Vilken lycka! Här är det Karin Sallander som stolt visar upp sin bok.

Strax därefter kom Ulrika Amador och slets upp sin kartong och njöt av att hålla boken i handen. Hon var även duktig försäljerska och sålde fyra böcker innan hon lämnat kursen.


Vädrets makter var på vår sida och vi tillbringade mycket tid utomhus. Här har vi fått besök av Monicas man, Börje och hennes faster Elna. I bakgrunden skymtar även Jan, som försåg oss med mat hela helgen.

Jag körde hårt med kursdeltagarna och några blev helt utmattade. (Fast jag tror nog att Åsa egentligen bara njöt av solen.)

Det var bra stämning i kurslokalen. Deltagarna släppte loss orden så pennorna glödde och tangenterna rasslade.




Vi passade på att ta en promenad på lördagens lunchpaus och gick då till kyrkan som hade öppet hus. Jag fick syn på en liten hund vid en grav. Jag såg bara huvudet på avstånd och skyndade fram till graven, där jag möttes av två ljuvliga hundstatyer som vaktade sin husse.

Vi var även ute för att hitta inspiration till var nästa bok ska utspela sig. Titta noga på den här bilden. Jag är övertygad om att just den här platsen kommer att vara med på något sätt i tredje boken i Färgargårdsserien. Någon har viskat i mitt öra...

Vi kombinerade fikapauserna med uppläsning av texter. Det var ett komprimerat schema, mycket skulle hinnas med.

 Ungefär hälften av kursdeltagarna skrev för hand, de andra på datorn.


Här sitter Irma Kjellström och Åsa Persson och skriver för fullt. Båda är publicerade författare. Irma har varit med i boken Morden på Färgargården. Det har även Åsa, hon har även fått boken Skuggor av ljus utgiven på förlag. Här är Irmas omdöme om kursen:

"Som vanligt inspirerar Kim och lyfter eleverna. Intensiva, superroliga dagar med massor av lärande och guld värda tips. Jättebra helg, så bra att jag INTE ville åka hem. Jag rekommenderar den här kursen till alla som tycker om att skriva. Kim får en att känna sig välkommen. Hon både stöttar och ger konstruktiv kritik." Tack Irma för de fina orden!

Ulrika Amador knattrar på för fullt. Här är hennes omdöme om skrivarkursen:

"Som förväntat en fantastisk upplevelse, med mycket matnyttig information, blandat med skratt och glädje. En lyckad grupp. Dynamisk som ändå samarbetar bra. Det bästa med Kims kurser är prestigelösheten. Man får vara den man är och det är Kims egen fina ödmjukhet som sätter ribban. Stort tack!" (Förstår du att ögonen tårars efter att jag har läst det här omdömet?) Tack Ulrika!
 

Ella Öhman tar alltid med sig datorn ut när det är fritt skrivande. Det gäller att lura ut var hon har satt sig, för hon hittar ständigt nya favoritställen. Här är Ellas omdöme om skrivarkursen:

"Fantastisk bra kurs, har lärt mig jättemycket. Lever upp till sitt namn som fortsättningskurs med mycket svårare uppgifter (men roliga!) Jag tycker att jag har utvecklats mycket under de här dagarna. En sak jag gillar med de här kurserna är gemenskapen trots åldersskillnaden. Är väldigt tacksam att jag inte blir behandlad som ett barn bara för att jag är yngre." Tack, fina Ella för de orden. Du skriver som en vuxen, etablerad författare.

Monica gick andra året. Hon är med i Morden på Färgargården, alltså en publicerad författare. Här är hennes omdöme om kursen:

"En härlig berikande, bejakande kurs. Bra skrivövningar som gav glädje i skrivandet. Betoningen, alla är unika i sitt skrivande, och utvecklingspotentialen tycks oändlig. Kursgården från 1700-talet ramar in oss med en god atmosfär. Det blev bad i sjön, kvällspromenader och goda pratstunder. Vänskap knyts. Inspirationen flödar, likt fantasin. Många spännande berättelser växer fram. Mat, nyttig och god, gjord på kärlek." Åh, tack för de fina orden, Monica.

När skrivkursdeltagarna skriver på sina uppgifter passar jag på att läsa de texter de har tagit med sig. Några får panik när jag tar fram rödpennan. Även om det ibland kan bli många röda märken i texten, är det bara små påpekanden. Berättelserna är sagolikt bra!




Gunnel Antoniusson har både medverkat i Morden på Färgargården och gett ut egna böcker. Bilderböcker för barn som är så fina att man vill läsa dem om och om igen. Här är Gunnels omdöme om kursen:

"Kursen är inspirerande och motiverande! Jag har återigen fått mycket nytt att tänka på i mitt fortsatte arbete med mina sagor. Nu är det dags att åka hem och sätta fart. Kims kurser är fantastiskt bra och jag är så glad att jag vågade åka förra året och är här i år igen." Tack, Gunnel för de fina orden!

Pia Hansen har gått min skrivarkurs på distans och platsade bra in i gruppen. Här är hennes omdöme om skrivarkursen på Färgargården:

"Jag tyckte kursen var intensiv. Bra! Många skrivövningar och uppläsning av dessa med konstruktiva omdömen. Bra om gestaltning. Kul att prata med alla deltagare på kvällen. Underbar sammansättning av folk. Bra mat och boende." Tack Pia för dina fina ord. 

Ibland blir jag lite avundsjuk på den gemenskap de har på kvällarna, men jag skulle aldrig orka hålla kursen om jag också skulle sitta uppe halva natten och prata. För det verkar vara något många av dem gör. Några skriver till långt in på natten, andra kryper i säng tidigt, fullständigt utmattade av mitt höga tempo. När jag kommer hem fokuserar jag på hundarna, sedan kryper jag i säng för att gå upp före solen och förbereda dagens kurs.


Kan aldrig se mig mätt på den här vyn över Togölen. Några av skrivkursdeltagarna som varit med i Färgargårdens Andar och Morden på Färgargården, sa att de aldrig kan se på sjön med samma ögon som första gången, eftersom de vet vilka ruskigheter som har utspelat sig där...

Karin Sallander läser sin berättelse i det hemliga projektet. Här är hennes omdöme om kursen:

"Väldigt stimulerande och rolig kurs. Upplevde mycket glädje och inspiration. Roliga övningar. Kul med fantasy som tema." Tack Karin för ditt fina omdöme. Karin är en publicerad författare. Jag läste hennes debutbok med nöje, hon är även med i Morden på Färgargården.

Åsa Persson är en etablerad författare, vars bok Skuggor av ljus fått mig att ge henne namnet Sveriges nya deckardrottning. Åsa gick min allra första skrivarkurs på hemmaplan, 2014, och fick då stå ut med både utedass och vatten på gården. Den här kursen tror jag var rena lyxen för Åsa, jämfört med förra. Här är hennes omdöme:

"Jag tycker kursen överträffat förväntningarna. Så roligt att träffa andra som brinner för att skriva, superbra utmaningar, kul övningar och en massiv kreativitetsboost. Nu vill jag bara skriva på och njuta av alla nya kunskaper. Vilken helg!!!" Tack fina Åsa för de orden!


 
Här läser Anethe Bergendahl upp sin berättelse. Det här är litet av ett hemligt projekt som vi i gruppen arbetar med. Du kommer att få höra mer om det längre fram. Det var första gången Anethe gick min skrivarkurs. Här är hennes omdöme om kursen.

"Skrivkursen var min första, men icke den sista. Det har varit över mina förväntningar. Bra övningar att träna på. Trevliga kurskamrater. Färgargården var genuin, vacker byggnad. Perfekt för skrivarkurser. Trevlig stämning både i kursrummet och vid middagsbordet. Kim, du är en fantastisk varm och generös människa, med en underbar man till hjälp."
Så fina ord, tack snälla Anethe!




Det är oftast jag som finns bakom kameran. Här har jag lånat några bilder av Monica Carlsson för att du ska få se vad jag håller på med under kurserna. På översta bilden pratar jag med händerna, något jag alltid gör när jag talar. På undre bilden går jag igenom om jag har hunnit med allt som var inplanerat till den här skrivkursen.



Här är jag bakom kameran och inte med på bild. Jag älskar den här bilden. Den visar på den glädje och gemenskap kursdeltagarna kände under skrivarkursens sista skälvande timma. Kan knappt bärga mig förrän jag får träffa dem igen.

Tack alla goa, underbara kursdeltagare, ni har berikat mitt liv!

Ja, det var några helt vanliga dagar i en författares liv, samtidigt som de har varit helt unika.

Nu laddar jag om för de två kommande skrivkurshelgerna. Då är det nya kursdeltagare, grundkurser. Ska försöka ta det lite lugnare med dem.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!