Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 7 juli 2017

Boktips Och kvar stod en röd resväska av Mari Åberg

Och kvar stod en röd resväska av Mari Åberg

Vissa böcker längtar man efter att läsa, men skjuter ögonblicket framför sig. Så har det varit med Och kvar stod en röd resväska av Mari Åberg. Jag vet inte vad det var som fångade mitt intresse från början, titeln, eller Mari Åbergs ödmjuka och kärleksfulla sätt att prata om boken. I alla fall har den stått på min "att-läsa-lista" länge. Nu har jag läst den.

Jag älskar böcker som fångar direkt och det gjorde den här. Språket var tilltalande, inget krångel, rakt och enkelt och lågmält. Ingen direkt spänning, som i en deckare med mord och biljakter. Men karaktärerna fångade och jag ville läsa mer.

Hanna ser upp till sin far och vill göra allt för att vara honom till lags. Hon är den lydiga flickan, se men inte höras, som gällde förr. Hon planerar sitt liv för att behaga sin far. Hon vill bli modist, eller kanske syssla med något inom byggbranschen för att kunna hjälpa sin far.

Men så dör modern och en ny kvinna kliver in i familjen. En kvinna som inte vill ha Hanna i sitt hem. En dag när hon kommer hem från skolan fungerar inte nyckeln. Det är då Hanna ser sin röda resväska stå packad vid sidan om dörren.

Det här är så bra skrivet att jag ångrar att jag inte läst boken tidigare. Språket är en ren njutning, karaktärsbeskrivningarna starka och jag lider verkligen med det Hanna får utstå. Det är en djup och stark berättelse som rör om i själen och sätter spår för all framtid. Läs den!


Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.   


 

4 kommentarer:

  1. Hej Kim!

    Jag kunde inte motstå och lånade boken. Jag har bara kommit till en sjundedel. Men, vilka personporträtt av jaget och hennes föräldrar! Jag är redan inne i den. Stilen är något att inspireras av: fylliga beskrivningar men ändå med flyt!

    Hälsningar

    Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per!
      Så härligt om jag kan inspirera. Din kommentar gjorde mig glad. Är du kommande författare? I så fall blir jag ännu mer glad och önskar dig stort lycka till.
      Hälsningar från Mari Åberg

      Radera
  2. Hej Per

    Ja, den är verkligen bra skriven! Jag ser fram emot att läsa de andra böckerna som följer på denna.

    Tack för din kommentar, blir alltid så glad när du kommenterar.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Mari!

    En fin utvecklingsroman. Jag tänker på Vindens skugga, lite skillnad i upplägg men personerna och miljöerna beskrivs fint och man får följa personerna under något decennium. Nu läser jag Löftet.

    Jag har börjat skriva skönlitteratur i mindre skala. Annars blir det en del facklitteratur producerat. Där vill min finansiär ha ytterligare, med en särskild inriktning, så det blir till att vara flitig vid tangentbordet under hösten.

    Hälsningar

    Per

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!