Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 6 juli 2017

Tidig morgon

Tidig morgon

Imorse blev jag väckt strax före 4. Det går an när det är sommar och ljust. Då är det en fröjd att gå ut och se dagen gry. När valpen Kiara hade gjort sina behov och fått några godisar, slog jag mig ned vid bokdatorn och började skriva.

Det är något visst med att skriva på morgonen. Orden flödar fritt, ingen annan är vaken. Hundarna har gått och lagt sig igen. Enstaka fågelkvitter hörs utanför, tranorna ropar och vinden ruskar om träden utanför fönstret.

En kopp örtte, datorn och jag. Det är allt som existerar när jag öppnar locket, startar datorn och låter orden flöda.

Om jag är trött? Nej då, som du ser på bilden är jag pigg och full av energi. När jag ser den här bilden inser jag hur lik pappa jag är. Annars brukar jag tycka att jag är lik mamma. Det är något med munnen, blicken och att kinderna blivit smalare som gör att likheten med pappa framträder.

Jag skriver på min 45:e bok och förundras själv över hur många böcker det har blivit. Hur har jag hunnit? Det är en fråga jag ofta får. Kanske beror det på att jag är morgonpigg, att jag tar vara på den där extra timmen jag får när valpen väcker mig. Eller så kanske jag har hunnit skriva så många böcker under mina 20 år som etablerad författare, för att jag kan skriva precis när som helst och på vilken plats det än är. Även mitt på en flygplatsterminal, omgiven av andra resenärer. Det gäller att fokusera och låta sig uppslukas av texten.

Det var något jag lärde mig av Terry Pratchett när jag som debutant var med på min första bokmässa i Göteborg. Han satt i den lilla skrubben bakom montern och skrev för fullt. När jag frågade hur han kunde sitta där och skriva svarade han, att om han inte skrev så fort han fick en chans skulle det aldrig bli några böcker skrivna, eftersom han alltid var ute och reste. Jag tog till mig dem orden.

Så här såg pappa ut.
Håller du med mig om att vi är lika?

Nu ska jag fortsätta skriva på Författare från dröm till verklighet. En bok där jag berättar om mina 20 år som etablerad författare. En bok som är tänkt att inspirera.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!