Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 7 augusti 2017

Tillbaka till Pompeji nu som ljudbok

Tillbaka till Pompeji nu som ljudbok

Äntligen finns Tillbaka till Pompeji som ljudbok. Den har tidigare funnits som talbok. I våras skrev jag kontrakt med Saga Egmont som nu håller på att läsa in böckerna om Theo och Ramona som ljudböcker. Inläsare skulle ha varit Alba August, men hon fick filmrollen som unga Astrid Lindgren. Under tiden är det Linnea Stenbeck som läser in böckerna.

Du hittar Tillbaka till Pompeji som ljudbok på Adlibris, Bokus och Storytel.

"Fin och mycket lärorik ungdomsroman där man som läsare får följa med Ramona tillbaka till staden Pompeji med dess vardagsliv fram till det katastrofala utbrottet där hon också träffar på pojken Theo som senare följer med Ramona tillbaks till nutiden. Även om böckerna är skrivna för ungdomar i tonårsåldern så tyckte även jag att jag lärde mig ett och annat om historien om Pompeji. Historia har nämligen aldrig varit min starka sida. Jag undrar dock hur det kom sig att Ramona utan större svårighet kunde tala med invånarna i Pompeji- talade de svenska? Men om man struntar i det så tyckte jag att det var en riktigt fin och mysig historieberättelse och jag läser gärna fler böcker i serien! Bra uppläst av Linnea Stenbeck dessutom! Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!" Blommiga Barbro på Boktipset om ljudboken Tillbaka till Pompeji.

Baksidestext:

Förskräckt stirrar Ramona på Theo, plötsligt är allt en mardröm.

Ramona är på skolresa till ruinstaden Pompeji. Hon mår dåligt av gipsavgjutningarna av dem som dött i vulkanutbrottet som utplånade staden. Hon sätter sig ner för att vila och somnar.

När Ramona plötsligt vaknar ser hon ett levande Pompeji. Ramona inser att hon blivit förflyttad i tiden till Pompeji, före vulkanutbrottet! Hon blir jätterädd. Hon vet att staden kommer att utplånas, alla människor kommer att dö, även hon och Theo om de inte tar sig därifrån i tid. Men hon vet inte när vulkanen kommer att förinta staden, om hundra år, om tio år eller om tio minuter.


Detta är debutboken som Kimselius gjorde dundersuccé med julen 1997 och gav henne smeknamnet Blekinges Astrid Lindgren. Boken har översatts till flera språk och har läsare i alla åldrar. Kimselius levandegör sakkunnigt historien om Pompeji och tar läsaren med på en fängslande resa genom tiden.



"Aftur til Pompei"/"Tillbaka till Pompeji"
utsågs som en av de bästa utländska ungdomsböckerna på Island 2009

Det känns nästan magiskt att så mycket händer i mitt författarskap i år, när jag firar 20 år som etablerad författare. Fin artikel i Nationalencyklopedin och i Wikipedia. Ljudböcker och mycket annat som har hänt mig i år. Det mesta vet du om du har följt min blogg. Ett makalöst år så här långt!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!