Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 4 juni 2018

Ett liv utan internet

Ett liv utan internet

Tillhör du dem som har upplevt vardagen utan internet, mobiltelefoner, tv? Eller är du född in i internettiden?

Det fanns en tid i mitt liv då jag ägnade fritiden åt hundarna, maken, löpning, hästar och skrivandet.

Dessutom fanns det tid för att ta en fika i lugn och ro. Här med min kära mor och min syster Birgitta. Tillsammans med vännerna bakade jag kanelbullar nonstop en kväll i veckan. Det var de som hjälpte till att äta upp bullarna. Jag vet egentligen inte vilket vi tyckte var roligast, att baka kanelbullarna, eller äta dem. Tror det var det förstnämnda.

Det fanns tid för att sitta timtals på hästryggen och lufsa runt i naturen, eller flyga fram i galopp på mysiga skogsvägar.

När jag skriver detta blogginlägg är det fredag den 1 juni. Jag har ägnat hela förmiddagen åt internet, att besvara mejl, kommentarer på facebook och bloggat. Utanför skiner solen. Maken var just inne och sa "Kom ut! Det är ljuvligt ute!" Men jag sitter här och skriver.

När du läser detta är jag off-line sedan ett par dagar. Därför skrevs det här blogginlägget för ett par dagar sedan. Jag befinner mig just nu på spa och bara är, helt utan uppkoppling mot nätet.

Efter fredagens intensiva internettrafik kände jag att jag bara ville koppla bort internet helt och hållet. Vara borta från nätet ett år, eller för all tid. Det var då jag tänkte på hur det var förr, innan internet fanns, eller innan jag hade hört talas om det i alla fall.

Visst är det roligt att hålla kontakt med vänner över nätet, men förr träffades vi, tog en fika, ringde varandra och skrattade tillsammans. Nu läser man statusuppdateringar på nätet och vet vad som händer vännerna, man trycker gilla, ibland skriver man en kommentar. Men man träffas inte fysiskt på samma sätt längre.

När jag kommer hem, utvilad efter några dagar på Spa, kanske jag skrattar åt de här funderingarna. Men just nu är jag innerligt trött. Det har varit en intensiv vår, en intensiv höst, ja många fullbokade år med sorg och skador och bekymmer. Idag känns allt det där.

Det enda jag vill är ju att sitta ute och lukta på blommorna, se ut över nejden och fundera ut intrigerna i en ny bok, ha hundarna vid mina fötter, katterna liggande i hammocken och maken vid min sida.

Om jag skulle dö idag, just nu, vet du vad jag skulle ångra mest? All tid jag har lagt på internet. Ibland önskar jag få tillbaka den tid då man gick till banken för att betala räkningar, prata med de andra kunderna i kön, kassörskan. När man stod i kontakt med verkligheten på ett helt annat sätt än man gör nu för tiden. Ska jag säga, jag som lever mitt liv i fantasin varje dag.

Nej du, nu ska jag ut och njuta av sommaren en liten stund. Sedan ska jag njuta av att vara bortkopplad i flera dagar.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!