Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 6 juni 2018

Offline på Ystad Saltsjöbaden Spa

Offline på Ystad Saltsjöbaden Spa

Nu har jag varit iväg på Ystad Saltsjöbaden Spa och varit borta från sociala medier under många dagar. Inga måsten, bara vara, andas, vandra vid havet och njuta av livet. Den här gången var jag inte där ensam, både barnbarnet Frida, min väninna Anki och min guddotter Matilda var där. Åh, vad kul vi hade.

Jag älskar att bada och tillbringade större delen av min vistelse i någon av bassängerna. Där var jag tills huden skrynklade sig, då gick jag upp och torkade ett tag, sedan var det dags att hoppa i och simma igen. Vädret var helt magiskt. Det kändes som om jag var tillbaka i Lissabon, runt 28-30 grader och varma sommarkvällar, precis som i utlandet.

Ystad Saltsjöbaden hade förändrats sedan jag var där. De här två rummen var nya, ett soligt rum, omgivet av glasrutor från golv till tak och ett mörk, harmoniskt rum med en liten brasa ständigt brinnande. Härliga rum att koppla av i, men inget prat, bara tystnad.
....
Mitt rum var ett av hörnrummen du ser till vänster i bild. Det andra huset innehåller relaxrummen, varm inomhuspool, bubbelbad och andra bassänger. Varje morgon vaknade jag av soluppgången.
Även om solen just den här morgonen skymdes av molnen, sände solen sina strålar genom molntaket, brukar jag varje morgon vakna av att solen skiner in genom fönstren. Det dröjde dock inte länge förrän solen strålade i all sin prakt igen. Ännu en varm dag hade börjat.

När vi låg där vid poolen, i himmelssängar, omgivande av skira tygstycken som stängde ute en del av den brännande solen, kändes det som om jag befann mig utomlands. Här låg jag när Radio P4 ringde mig. När jag sa att jag låg vid poolen undrade de om jag var på utlandssemester. Imorgon ska jag vara med i direktsändning 7.30 på morgonen och prata om min nya låt Vingar av glas, där jag har skrivit texten. Är supernöjd med låten. Ska bli roligt att höra vad alla andra tycker.

Även om vi var fyra personer som reste tillsammans gjorde vi vad vi ville var och en. Det innebar att jag varje morgon tog en runda på stranden, yogade, mediterade och badade i havet. 
Att vara alldeles ensam på stranden ger ren livsglädje och jag bara njöt. Vissa yogarörelser var svårare att göra i den mjuka sanden, men till slut lyckades jag hålla balansen och utföra mina vanliga rutiner.

En morgon såg jag ett par som nakenbadade. Det var bara jag och de där. Annars låg stranden helt öde. En av dagarna fanns där en annan kvinna som yogade i sanden. Jag gick längre bort, för att få unna mig lyxen att vara alldeles själv.
När vi anlände med bil till Ystad Saltsjöbaden var det totalt kaos på parkeringen. Det var +30 grader och det verkade som om varenda människa i Ystad hade kommit dit för att bada. Det fanns inte en enda parkering, alla snurrade runt för att hitta en och jag blev alltmer stressad. Jag gick in och frågade om de hade gästparkeringar, men det var den enda parkering som fanns. En grupp gäster var på väg att checka ut så jag hakade på dem och lyckades få en plats tack vare det.

Så fort vi kom in på rummet rann stressen av. Efter ett dopp i poolen var jag helt avslappnad. Jag hade ingen kontakt med yttervärlden på hela tiden. Inga hemska nyheter, inga mejl, inga telefonsamtal. Bara vara där och då. Tanken var att jag inte ens skulle tänka på böcker, ändå blev det så. En tidig morgon promenerade jag på stranden alldeles själv. När jag kom tillbaka till hotellet hade de ännu inte öppnat frukosten, som startade 07.00. Jag tog en extra runda och hamnade på en plats jag aldrig hade besök. Då kom orden och en helt ny berättelse till mig. Hur jag än försökte trycka ner dem fanns de kvar. Att ha så lätt att få nya idéer är både en gåva och en förbannelse.

Att lämna spahotellet var som att dras i två delar. Halva jag ville stanna kvar, den andra ville hem till maken och hundarna. Tänk om jag ändå kunde klona mig. Det här var andra gången jag besökte Ystad Saltsjöbaden spa, men det är definitivt inte sista gången. Jag planerar redan inför nästa vistelse där.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.


 
 

2 kommentarer:

  1. Så mysigt du verkar ha haft det. Dig väl unnat ❤

    SvaraRadera
  2. Hej! :)

    Testar att lägga ut en skrivteknisk fråga här!

    När jag testläser opublicerade manus så får jag alltid anstränga mig lite för att hänga med i vad som händer i texten. Men läser jag en förlagspublicerat bok, så behöver jag inte anstränga mig alls. Hur får författare sina texter så tydliga? Hur gör du? Eller är det kanske något redaktören hjälper med att fixa till?

    Hälsning :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!