Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 16 augusti 2018

Skrivprocess Knyta ihop alla trådar

Skrivprocess: Knyta ihop alla trådar

Det är viktigt att knyta ihop alla trådar när man skriver en berättelse. Att låta läsaren få en upplösning på allt det man har lockat med, och lämnat som cliffhangers i vissa kapitel. Om man inte knyter ihop allt i slutet känner sig läsaren lurad och är inte lika mån om att läsa fler böcker av den författaren.

Just nu skriver jag på min 51:e bok, Staden på andra sidan Pyramiden. Det är tredje och sista boken i trilogin. I den första boken, Staden på andra sidan Kompassen, där allt tar sin början, skymtar pyramiden förbi i handlingen. I den andra boken, Staden på andra sidan Fjäderpennan, berättas det mer om pyramiden. Nu är det dags att Pyramiden får ett avslut.

När jag skriver på mina historiska äventyrsböcker om Theo och Ramona kan jag inte lämna "trådarna hängande" till nästa bok, eftersom varje bok i den serien är en avslutad berättelse. Där krävs det att jag har knutit ihop allt och berättelsen får en bra upplösning i slutet.

När man skriver en trilogi är det helt i sin ordning att låta någon tråd förbli hängande när man avslutar en bok, eftersom läsaren vet att allt kommer att få sin upplösning till slut. Ändå gäller det att varje bok får sin egen upplösning. Du ska inte låta läsarna leva helt i ovisshet över vad som kommer att hända.

Kompassen är en tråd i serien Staden på andra sidan. Kompassen går som en röd tråd genom alla tre böckerna. Efter hand får läsaren veta allt mer om kompassen, var den kommer ifrån, och vilken betydelse den har.


Fjäderpennan dyker upp i den första boken, men får en helt egen berättelse i andra boken, samtidigt som både kompassen och pyramiden är med i handlingen på något sätt.

Har precis läst igenom Kompassen och Fjäderpennan, för att skriva färdigt Pyramiden. Normalt brukar jag inte läsa de tidigare böckerna för att skriva vidare. Men det hade gått alltför lång tid sedan de två andra böckerna skrevs, och jag kände att det var viktigt att få alla trådarna att föras samman i slutet av boken. Jag vet hur Pyramiden slutar, men vägen dit kan ta många sidospår innan berättelsen når sin upplösning.

Det här är en fantasyserie som jag älskar att skriva. Min favorit av de båda böckerna är nog Fjäderpennan, än så länge. Fast självklart älskar jag båda böckerna, och även den tredje, så långt den är skriven. Jag kommer inte att ge mig förrän jag är nöjd med boken och det känns som ett perfekt slut.

Nyfiken på böckerna? Fråga efter dem hos din bokhandlare, annars hittar du dem hos nätbokhandlarna, till exempel Bokus för Staden på andra sidan Kompassen och Bokus för Staden på andra sidan Fjäderpennan.

Har du läst någon av böckerna får du gärna höra av dig med en liten recension. Vem vet, dina ord kanske hamnar på baksidan av Pyramiden!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!