Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 24 september 2018

Skrivkurs och Bokmässan i Göteborg

Skrivkurs och Bokmässan i Göteborg

En intensiv vecka ligger framför mig. Imorgon åker jag till Bokmässan i Göteborg med 1000 böcker.

Bilden är från förra årets bokmässa. Just nu håller jag på att packa det allra sista. Jan har packat böcker i flera veckor. Vi har normalt inte böckerna hemma, utan beställer hem dem från Förlagssystem som förvarar våra böcker nuförtiden.


Skrivkurs vecka 44, 1-4 november 2018
Innan jag åker iväg till Bokmässan måste jag skicka ut mejl till de som anmält sig till Skrivarkursen vecka 44. Förra året hade vi några mysiga dagar i höstmörkret, jag och skrivkurseleverna. Jag tror nästan att jag föredrar höstens skrivarkurser, för det blir en helt annan stämning när mörkret trycker på utanför fönstret.

Jag har några platser kvar, om du är intresserad? Gå in på Skrivarkursens hemsida och läs mer om kursen, där står hur du anmäler dig.

Huset är så stort att alla hittar ett eget litet hörn att skriva, om de inte vill sitta i själva kurslokalen.
Skynda dig att anmäla dig om du vill ha någon av de sista platserna till Grundkursen på Färgargården: Att känna glädje i skrivandet.


Bokmässan i Göteborg 27 till 30 september 2018
December 1997 debuterade jag med Tillbaka till Pompeji. Hösten 1998 var min första bokmässa då även Jag är ingen häxa hade hunnit komma ut.

Jag har gått från att vara en författare i B. Wahlströms monter, till ett bord hos Bok i Blekinges monter, för att därefter dela monter med ett annat förlag och till slut ha en helt egen monter: B09:20.

Jag har klätt mig utifrån den bok jag släppte just då. Här är det Den gömda Inkastaden.

Här är jag klädd för min bok Vikingaträl och är på Författarcentrums mingel där jag just då pratar med Mårten Sandén.

Här släpper jag boken Giljotinen som handlar om Marie Antoinette och jag hade låtit sy upp en fantastisk klänning. Tyvärr fick jag knät sönderslaget och döljer kryckorna på den här bilden, medan min väninna Anki och min make Jan, stöttar mig bakifrån.

Jag har upplevt så många fantastiska saker på Bokmässan och jag är övertygad om att årets bokmässa kommer att bjuda på nya överraskningar. Det blir många år på bokmässan för min del. Förra året firade jag att jag hade varit författare i 20 år. I år släpper jag min 50:e bok, Spöket på Torpa Stenhus, under mässdagarna. Lite av ett jubileum det också.


Några tips och råd inför bokmässan
1. Kom tidigt! Mässan öppnar sin entré 8.45. Ju tidigare du är där, desto lättare blir det att hitta till din favoritförfattare och hinna med att se så mycket som möjligt av mässan.

2. Ryggsäck eller väska med hjul
Ta med en rejäl ryggsäck, eller en kärra med hjul för dina inköp, böcker är tunga att bära på och oavsett vad du har planerat när du åker hemifrån kommer du att köpa några stycken. Bara en till...

3. Lämna ytterkläder i garderoben
Det blir varmt på mässan när det är mycket folk. Lämna ytterkläderna i garderoben så du slipper släpa på dem.

4. Titta igenom mässprogrammet innan du kommer till mässan
Läs kartan, pricka in vart du ska gå (glöm inte min monter B09:20...) Ta dig upp till andra våningen för att få en översikt över mässområdet. Det gör att du lättare hittar när du kommer ner i myllret av folk.

5. Var ute i god tid till seminariet/föreläsningarna
Om du har tänkt gå och lyssna på någon författare, se till att vara där i god tid, annars riskerar du att inte komma in om det blir fullt, eller du kommer för sent.

6. Ta på dig "festblåsan"
Min uppmaning om att du ska ta på dig "festblåsan" innebär inte att du ska komma finklädd, utan att du ska se till att äta och dricka så att du inte behöver springa på toa i ett kör. Det brukar vara rejäla köer till toaletterna när där är som mest folk. Kom till bokmässan "nykissad"!

7. Bra skor ett måste!
Om du vill orka gå så länge som du har tänkt bör du ha bra skor på fötterna. Det är hårda betonggolv och du kommer att vandra omkring mycket. Det viktigaste är inte att ha snygga skor, utan att du inte får ont i fötterna av dem.

8. Kontanter
Se till att ha kontanter med dig. Alla montrar tar inte emot kort, även om allt fler numera har möjlighet till det. Vi tar numera kort i min monter B09:20.

9. Missa inte andra våningen
Om du tycker det är trångt, varmt och outhärdligt, ta rulltrappan upp till andra våningen. Där uppe händer det mycket roligt, men är inte lika mycket folk.

10. Ont om pengar? Satsa på söndagen!
Om du vill komma billigt undan ska du satsa på att gå till bokmässan på söndagen, gärna eftermiddagen. Då är det billigare att komma in. Många förlag säljer sina böcker ännu billigare än tidigare, eftersom de inte vill släpa hem böckerna igen.

11. Kom på torsdagen eller fredagen om du vill vara säker på att få din favoritbok!
Om du vill vara säker på att få ett exemplar av din favoritförfattares nya bok bör du komma redan på torsdagen eller fredagen. Då är det inte så mycket folk. Dagen är vikt för branschfolk, men det är aldrig någon som blir hindrad att gå in.

Ett år hade jag sålt slut 17 titlar på fredag eftermiddag. När mina fans kom på lördagen fanns inte de nya böcker kvar. Så var det faktiskt också när jag var och signerade på min allra första bokmässa 1998. Böckerna sålde slut på fredagen.

Ja, det var lite av mina bokmässetips. Hoppas du hälsar på mig i min monter B09:20, eller anmäler dig till en av de sista platserna på skrivarkursen i november. Oavsett önskar jag dig en fantastisk bokmässa. Det tänker jag ha!

Kramisar från Äventyrsförfattaren Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!