Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 5 november 2018

Författare föds på Kimselius Skrivarkurs på Färgargården

Författare föds på Kimselius Skrivarkurs på Färgargården

Jag har haft en härlig Allhelgonahelg tillsammans med fem begåvade personer. De har skrivit magiska berättelser, enskilt och tillsammans.

Solen har skinit varje dag över oss, men på lördagen var vädret så fantastiskt när jag anlände till Färgargården att jag frågade kursdeltagarna om de kunde tänka sig att vara utomhus och fortsätta kursen. Alla svarade ivrigt ja. Jag gjorde lite omstrukturering i planeringen och pratade om miljöskildringar. I början av entimmespromenaden fick kursdeltagarna uppgifter som de skulle göra, saker de skulle leta upp och lägga märke till.

Här vandrar vi genom byn, på väg mot kyrkan.
Passerar kyrkan och fortsätter ut mot skogen.

En Sankt Bernhardshund morrade hotfullt mot oss när vi passerade.

Vi blev nedbjudna att titta närmare på utsikten från det här huset och alla fångades så mycket av omgivningarna att de flesta skrev om huset när de kom tillbaka.
Här står de och gör anteckningar.
På väg tillbaka till Färgargården

En koja i en trädgård.

Och här i en annan. Den här trädkojan dolde en hemlighet, den var full med kaniner som nyfiket kikade på oss när vi passerade.

"Trots att jag anlände till Färgargården full av höga förväntningar, överträffade kursen dem alla. Tack för många hjälpande händer som sporrat mig att vilja skriva ännu mer i framtiden!" Lisa Stenberg
Tillbaka på Färgargården flödade fantasin och deltagarna skrev för fullt.

Det här är mitt favoritrum på Färgargården. Här satte jag mig när jag ville läsa i lugn och ro.

På lunchen gick kursdeltagarna tillbaka till huset och lämnade över de berättelser de hade skrivit. Mannen och kvinnan som bodde där blev jätteglada. Jag passade på att gå till Macken för att inhandla saker som fattades. Här ser du Färgargården sett från Macken.

När de gick iväg på lunchpromenaden fick de en ny uppgift. Den tog de sig an med iver när de kom tillbaka.

Här skriver de gula lappar och strukturerar upp berättelsen. Flera av dem sa att Gula lappar hade gjort skrivandet betydligt lättare.

De delade upp de gula lapparna mellan sig, var och en fick skriva ett kapitel utifrån lapparna.


Sedan satte de sig och skrev.

"Kursen har vari stimulerande, arbetsam och avslappnad på samma gång. Det har varit roligt att få ha en så stimulerande kursledare, som också uppmuntrade deltagarnas skrivande. Det har känts som jag praktiskt kunna skriva genom den respons som givits trots att jag aldrig sett mig själv som en skribent." Jenny Tranell
"Jag tyckte att kursen var mycket lärorik. Du gav mig kunskap om upplägg och tips på hur man fick texten att bli intressant, genom till exempel gestaltning. Uppgifterna var roliga då det blev allt från utomhuspromenader till skrattfyllda kedjeberättelser." Måns Tranell

"Kim, så härligt att få vara här! Få lyssna till dina tips, dina små historier. Så inspirerande! Du har fått mig att våga tro mer på mig själv. Jag vågar t.o.m. nu läsa högt, det som jag har skrivit. Det är en stor sak för mig! De känns tryckt att ha dig bredvig. Jag har mest skrivit poesi, men känt att jag även har "små berättelseer" inom mig, men inte riktigt etat vad jag skulle göra med dem. Nu har jag fått fina tips om hur jag ska kunna närma  mig dessa "små berättelser". TACK!" Anna Gäderlund

"Den här kursen har öppnat nya dörrar för mig. Skönt att få förklarat på ett pedagogiskt och inspirerande sätt hur man kan bygga upp en berättelse. Roligt med olika övningar som får en att tänka till, och tydliggör olika sätt att skiva, hur man kan använda alla sina sinnen för att föra en berättelse framåt." Lotta Träff

När kursdeltagarna sammanställde sin berättelse och läste upp den högt, blev jag verkligen imponerad. Otroligt bra. De hade anammat varandras författarspråk och berättelsen höll hela vägen. Så roligt det har varit.

Tyvärr blev jag sjuk på söndag morgon och färdigställer detta inlägg först nu, lunch måndag. Med hög feber. Ska strax krypa i säng igen. Ville bara dela med mig av den fantastiska helgen. Ursäkta får eventuella stavfel, det är febern som ställer till det.


Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!