Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 11 juli 2019

Kan man börja en sommardag bättre?

Kan man börja en sommardag bättre?

Jag har inte semester längre, jag håller skrivarkurser. Då gäller det att ta tillvara på de tidiga morgnarna och njuta av varenda liten stund av dagen.

Imorse skällde hundarna vilt precis när jag stod i dörren på väg ut på morgonpromenad. När jag väl kom fram till staketet såg jag grannen, Heike, som tog en tidig ridtur. Det var varmt även om klockan inte var mycket. Jag bestämde mig för att gå en promenad i skogens dunkel upp till den lilla dammen.

Även om Kotten bara har varit där en gång tidigare visste han vart det bar iväg och jag hade fullt upp med att träna honom att inte dra i kopplet. Han älskar verkligen att bada.

Jag tror djuren hade varit nyligen i sjön och druckit vatten, för det var grumligare än normalt i strandkanten. Men när vi var där var det helt tomt runt sjön. Kiara och Kotten slängde sig i och simmade och simmade. Kotten har nu lärt sig simma ordentligt. Han njuter av vartenda ögonblick.

Det är en timmas promenad fram och tillbaka, i branta upp och nedförsbackar, bra träning både för matte och hundar. Som sällskap hade jag inte bara hundarna, utan även en läskigt spännande engelsk thriller i hörlurarna.

Orden pockar på uppmärksamhet och jag bygger upp berättelser inom mig. Redan två helt klara. Så fort skrivarkurserna är över ska jag sätta orden på pränt.

Men idag är det torsdag, dagen före skrivarkursen och jag ska göra iordning Färgargården inför morgondagens kursdeltagare.

Måste berätta något otäckt också. Precis när jag arbetat klart i trädgården för kvällen igår, skulle jag träna hundarna. Då upptäckte jag till min förskräckelse att vildsvinskultingarna hade grävt sig in under vårt staket och härjat runt i den del av trädgården där vi har alla våra odlingar. Som tur var hade de inte hunnit så långt, men de hade förstört en hel del.

Så här såg det ut utanför vårt staket i våras. Vildsvinen hade skövlat alldeles intill vårt staket och till och med vällt omkull träden.

Så här såg det ut igår. Det syns inte lika tydligt på grund av grönskan, men om du ser på ovanstående bild kanske du kan föreställa dig hur det ser ut. Jag hatar verkligen vildsvin. De har förstört så mycket, inte bara markerna jag brukade gå i, utan också gjort så att jag inte längre vågar gå rakt ut i skogen som jag brukade. Inte ens utanför vår egen tomt. En gång har jag blivit attackerad av en sugga och det vill jag inte bli igen.

Men nu är det glömt! Jag har fortfarande den härliga känslan inom mig efter morgonpromenaden, hundarna ligger och snusar runt mig och grönsakssmoothien på egenodlat smakade ljuvligt.

En ny dag har börjat!

Ha en underbar dag du också!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!