Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 20 juni 2010

Kronprinsessan Victoria fick sin prins Daniel

















Igår fick äntligen kronprinsessan Victoria sin prins Daniel. Det var ett riktigt sagobröllop som genomsyrades av glädje, många tårar, glada skratt och folkets jubel. På första bilden är de fortfarande "bara" kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Se höjdpunkterna från bröllopet här.

Här ser ni Victorias ljuvliga klänning med fem meter långa släp













Otroligt vackra!















Se när de säger ja till varandra.


















Nu har Daniel Westling blivit prins Daniel och kronprinsessan Victoria har fått sin älskade make. Strax ska de gå ut på kyrktrappan inför hedersvakten och ta emot folkets jubel och även kyssa varandra för första gången som äkta makar. Se kyssen här.













Därefter blev det kortege runt Stockholm i öppen vagn. Vädrets makter var på deras sida och sommaren visade sig från sin allra bästa sida, lagom varmt, lagom kallt och strålande sol.












Runt en halv miljon människor sägs ha kantat kortegevägen. Några hade sovit på sina platser under natten för att få den allra bästa platsen. På många platser fanns storbildsskärmar uppsatta så att folket kunde följa hela bröllopsarrangemanget. Jag satt på första parkett framför min tv.













Här har kronprinsessan Victoria och prins Daniel anlänt till båten som ska ta dem till Kungliga slottet.













Detta skulle mycket väl kunna vara kung Carl Gustav och drottning Silvia, för mitt minne säger mig att det finns en snarlik bild på dem när de gifte sig. Men detta är alltså kronprinsessan Victoria och prins Daniel som tar emot hyllning från alla skepp som låg i hamn.












Nu tar de emot folket jubel från balkongen på slottet. Det jublades ordentligt, det var sång och festyra. Kronprinsessan höll ett tal till alla som hade samlats utanför och inledningen "Mina kära vänner..." fick jublet att bryta ut. Här kan du se talet. Hon tackade även folket för att hon hade fått sin prins. Då kom tårarna hos mig... igen, för jag hade låtit tårarna rinna många gånger dessförinnan... (När jag gifte mig förstod jag inte varför min mamma grät, nu för tiden förstår jag.)














Under bröllopsmiddagen höll Prins Daniel ett underbart tal till kronprinsessan Victoria, se hela talet här. Prins Daniel avslutade talet med orden: "Störst av allt är kärleken. Victoria, jag älskar dig så." Prins Daniel fick stående ovationer och applåderna tycktes aldrig ta slut efter att han hade hållit sitt tal, blandat på engelska och svenska. Prins Daniel berättade att när kronprinsessan Victoria hade varit iväg och arbetat en hel dag och kom hem sent för att därefter resa till Kina nästa dag för att vara borta i en månad, då tog hon sig inte tid att sova, istället satte hon sig ned och skrev. När kronprinsessan Victoria nästa dag hade rest fick prins Daniel en ask innehållande trettio brev, ett för varje dag de skulle vara frånskilda. Det är kärlek det!
















Under middagen passade kung Carl Gustav på att hylla drottning Silvia med ett tal och överräckte en blomma till henne. Det var ju även deras bröllopsdag. Läs mer här.

Bröllopstårtan var över tre meter och elva våningar hög.













Här skär Victoria och Daniel upp tårtan. Vilket fick mig att tänka på vår Daniels bröllop. Vi skojade alltid med honom när han var liten att han kunde gifta sig med prinsessan Victoria, eftersom de är nästan lika gamla. Tänk, nu har kronprinsessan Victoria gift sig med Daniel, men en helt annan Daniel. Vår Daniel har fått en egen förtjusande fru som vi är mycket stolta över.












Hela bröllopet igenom satt jag som klistrad vid tv:n och det kändes som om jag var där, som om jag var med, i tolv timmar... Tänk vad tiden går fort ibland. Men jag var inte tvungen att sitta vid bordet under hela middagen utan att kunna gå på toaletten, för det får man nämligen inte göra vid sådana tillfällen. Jag beundrade alla bröllopsgästerna för deras uthållighet.
Hela tiden syntes tydligt kronprinsessan Victoria och prins Daniels lycka och glädje. Kronprinsessan hade som vanligt glimten i ögat, men nu strålade de om möjligt ännu mer av lycka. Ur prins Daniels ögon strålade stolthet och lycka.













Här är brudvalsen, som kronprinsessan Victoria och prins Daniel inledde med bravur. De såg ut som riktiga professionella dansare. Det var inte första gången de dansade, det syntes klart och tydligt.












Här kan du se en familjebild från bröllopet.

Hela bröllopet var en sagolik fest, med otroliga klänningar, juveler, uniformer, medaljer... Ja, allt var precis som i en saga. Jag är glad att jag fick uppleva det, att jag tog mig tid att sitta ner och se hela bröllopet, för det är ett minne för livet, även om jag inte var där på riktigt.

Nu håller världen andan ett tag och väntar på att få se vad som händer om nio-tio månader... Kommer det då en ny liten Victoria eller en ny liten Daniel i kungafamiljen? Vi får se...

Kramisar Kim
(Fotona har jag tagit med min kamera av bröllopet på tv. När jag ser fotona känns det som om jag faktiskt varit där...)

8 kommentarer:

  1. Ett riktigt sagobröllop! så vackert!

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina. Synd att din dator var för långsam för SVT Play, eller så var det bara att det var många som tittade. Hur fungerade de länkarna jag lagt ut här. Har du kunnat se dem? Ja, det var ett riktigt sagobröllop, hoppas du kan se det! Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Ja visst var det vackert, jag satt som sagt också klistrad vid tv:n hela dagen, men valsen fick vara eftersom det är arbetsdagar på söndagar här i Egypten. Vi har ledigt fre-lö i stället för lö-sön.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen helt sagolikt och så till brädden fyllt av kärlek och värme. Underbart!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jo, jag kunde se dina bilder och inlägg, likaså tidningarnas. Problemet här är att ofta är internet väldigt tungt på helgerna, så det var lite dålig tajmning för vår del.

    SvaraRadera
  6. Hej Marianne. Så annorlunda liv du lever i Egypten. Såg du att du kunde se brudvalsen här på mitt blogginlägg? Kram Kim

    Hej Anneli, håller helt och hållet med dig. Kram Kim

    Hej Katarina. Ja vissa tider är internet jättesegt här också, runt 16-17-tiden på vardagar. Och ibland vissa tider på kvällen. Men då är jag inte ute på nätet så ofta. Kramisar Kim

    SvaraRadera
  7. Tack! Men jag hade redan sett brudvalsen via SVT Play : )

    SvaraRadera
  8. Hej Marianne. SVT Play är bra! Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!