Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 22 november 2018

Nackdelen med att sälja många böcker är att de måste tryckas om

Nackdelen med att sälja många böcker är att de måste tryckas om

Mina böcker bara säljer och säljer och säljer, något jag självklart tycker är jättekul. Men konsekvenserna blir att de måste tryckas om. Den här gången är det Snapphaneresan och Faraos förbannelse som det ska tryckas nya utgåvor av.

Jag tycker det är helt fantastiskt att böckerna fortsätter hitta läsare efter alla dessa år. Det ser jag bara som positiva nyheter, även om det innebär en hel del kostnader och arbete.

Inför varje nytryck passar jag på att rätta upp böckerna, om det finns något fel. Eftersom Snapphaneresan trycktes upp i stor upplaga är det ett tag sedan den trycktes, därför var det dags att gå igenom hela boken och bearbeta den. Nytt ISBN-nummer, fler sidor och lite annat sidformat. En hel del att göra med andra ord. Att gå igenom varje bok inför tryck brukar ta cirka 1,5 dag, ibland mer, beroende på hur mycket som ska ändras och uppdateras.

Som den gången Svarta Döden skulle tryckas om och vi hade ett nytt program och inte lyckades konvertera filerna. Då var jag tvungen att skriva in hela boken igen, och korrekturläsa den ett par gånger. Det tog en vecka. Nu är den boken omtryckt flera gånger och behöver inte göras så mycket med vid varje omtryck.

Faraos förbannelse är även den en bok som trycks om och trycks om och trycks om. Vilket innebär att det inte heller där är några stora ändringar, vilket är skönt. Jag vill skriva nya böcker.

För varje gång en bok ges ut i nyutgåva/omtryck hamnar den i min bokhylla.
Det här är den allra senaste bilden av bokhyllan. Som du ser är det inte mycket plats kvar. Måste skaffa fler hyllor. Om du kikar på nedre hyllan till höger ser du att Svarta Döden nyligen är omtryckt, därefter följer de isländska böckerna: Döden på Island och Tillbaka till Pompeji.

Om några veckor kommer de nya utgåvorna av Faraos förbannelse och Snapphaneresan att stå där. En löjligt glad känsla infinner sig varje gång jag får sätta in en ny bok i hyllan, oavsett om det är en helt nyskriven, eller om det är en omtryckt bok. För oavsett vilket innebär det att böckerna läses och älskas av många och det gör mig oerhört glad.

Den här veckan har jag även varit iväg och hållit skrivarkurser Korpadalsskolan i Asarum/Karlshamn. En intensiv vecka med andra ord.

När jag tittar på fotot av min bokhylla känns det mäktigt. Tänk att jag har skrivit alla de där böckerna? Wow!

Nu ska jag iväg och hålla skrivarkurs i Korpadalsskolan igen. Ha en fin dag. Det vet jag att jag kommer att ha. Underbara lärare och elever.

Kram från Äventyrsförfattaren Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!