Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 14 november 2018

Tsunamikatastrofen i Lissabon illustrerad och betygsatt av eleverna i Maria Montessoriskolan i Lund

Tsunamikatastrofen i Lissabon illustrerad och betygsatt av eleverna i Maria Montessoriskolan i Lund

För några veckor sedan var jag och föreläste på Maria Montessoriskolan i Lund. Eleverna hade gjort en fanlåt, som de sjöng och dansade till när jag besökte dem. Läraren Marie Lundell hade läst högt för eleverna ur Tsunamikatastrofen i Lissabon. Medan hon läste fick eleverna rita. Efteråt fick de skriva omdömen om boken.


Att bläddra igenom alla teckningar är som att återuppleva hela boken. Jag förstår precis vad varje bild säger, vilket kapitel det är och vad som händer. Tack snälla alla elever för era fina bilder och omdömen om boken.

Läraren Marie Lundell skriver så här om boken:  
"Detta är en superbra bok som handlar om en katastrof och en händelse som jag inte hade någon aning om att den hade hänt. Jag hade velat ha mer information om själva tsunamin och dennes framfart då den fick väldigt liten beskrivning jämfört med jordbävningen. Då även boken heter som den gör trodde jag det skulle vara mer om just detta. Men vilken målande beskrivning om hur Lissabon såg ut både innan och efter katastroferna som inträffar i landet. Känslor och tankar om hur folk mådde och vad de upplevde fick en att tänka till. Det var jobbigt att boken slutade med en ny tidsresa för man vill bara ta upp nästa bok för att se var de hamnar och vad de är med om där. Boken är spännande och man vill bara läsa ett kapitel till och ett till och ett till och ett till." 
 
"Jag ger den här boken 5/5 stjärnor för att det är den bästa bok ever för att det känns som att det är verkligt och allt jag gillar att böcker har med är med: kärlek, vänskap, verkliga händelser, målmedvetenhet och spänning. Boken var fantastisk!"

"Jag ger boken fyra stjärnor för att den var superbra och spännande. Den hade mycket handling och spänningen tog aldrig slut. Det är bara få författare som klarar det."

"Boken får 4/5 stjärnor. Den var väldigt bra skriven, det här med att man fick se det ur flera vinklar fascinerade mig." 

"Den här boken får 4 av 5 stjärnor för att det hände mycket i boken och det var en bra avslutning, med typ beskrivningar av omgivning och annat så att man lever sig in i boken."

"Den får 4/5 för att den var bra och jag hoppas att det kommer en till bok."
 
"Jag ger 5 stjärnor för att jag tyckte hon beskrev hur de kände väldigt bra och man blev slukad av spänning."

"Jag ger boken 3,5 stjärnor. Jag tyckte boken var bra för att jag gillar att den handlar om något som har hänt på riktigt och att man har blandat in fantasi i det. Jag gillar även boken för att jag tyckte att den var väldigt äventyrlig och väldigt spännande. Jag tyckte även att det var bra för att jag hade inte läst den här innan och jag kommer att fortsätta att läsa andra böcker från den här bokserien."

"Jag tyckte att den förtjänar 4,5/5 för att den var bra och inlevande."

"Fem stjärnor. Den var jättebra och en anledning var att den beskrev från olika perspektiv, inte bara Theo och Ramonas perspektiv och att den var lagom lång och cliffhangern i slutet var jättebra. Hela uppbyggnaden var bra med olika personkonflikter och hur allting var uppbyggt med handlingen."
 
"Jag ger fem stjärnor för att den var perfekt, det var väldigt dramatiskt, lite oroligt, men jag gillar drama, så därför får den fem stjärnor och den var riktigt spännande."

"Den får fyra av fem stjärnor för jag gillar mer typ spionböcker,men denna var ändå spännande och alla miljöer och händelser var väldigt välbeskrivna, så man kände nästan att man var en del av berättelsen."
 
"Den får fem stjärnor för att den var intressant och det var alltid något som hände. Och det var spännande."
 

Ja, det var några röster om boken Tsunamikatastrofen i Lissabon. Visst är bilderna helt fantastiska?




Ser du vågen som kommer mot dem, paniken i ögonen och munnarna. Så bra illustrerat på båda teckningarna.


Blev glad att även påfåglarna fick bli illustrerade. Jag var så fascinerad av dem när jag mötte dem på researchresan i Lissabon.

Härligt att Pluto har fått vara med på 2 bilder.


Jag undrar vem det är som ligger och sover på parkbänken, medan det är full uppståndelse runt omkring? Spännande och jättefint illustrerad där även hästen syns.


Husen trasiga efter jordbävningen och flodvågen som väller in över staden.


Vilka minnen jag får när jag ser alla dessa bilder. Stort tack till alla elever för ert engagemang och era fina texter.

Baksidestext Tsunamikatastrofen i Lissabon:
En jordbävning inträffar i havet nära Lissabon, Portugal, den 1 november 1755. Jordbävningen är mycket kraftig. Skalvet orsakar stora skador på staden. Theo och Ramona befinner sig mitt i katastrofens centrum. De kämpar för sina liv, tillsammans med alla andra drabbade. De människor som klarat sig andas ut, utan att veta vad som är på väg mot dem. En halvtimme efter skalvet kommer en flera meter hög tsunami. Mitt i vägen för den gigantiska vågen står de överlevande, som flytt ned till hamnen för att undkomma fallande byggnader och eldens härjningar. Ännu en gång får de kämpa för att överleva.

En levande skildring av händelserna som tog många av stadens liv och förintade större delen av Lissabon. En oförglömlig läsning!


LISSABON, PORTUGAL
Oktober 2017 var jag i Lissabon på researchresa inför min bok Tsunamikatastrofen i Lissabon. Det blev en oförglömlig resa.

Blogginlägg från min resa till Lissabon 2017:
Mitt första möte med Lissabon.
Lissabon och spårvagn 28.
Lissabon och Castelo De Sao Jorge.

Lissabon Romersk teater och katedral de Lisboa.

Jag älskar Lissabon! Och Pasteis de Nata!!!

Kram från Äventyrsförfattaren Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!