Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 17 oktober 2013

Akureyri på Island är en fantastisk plats

Just nu befinner jag mig i staden Akureyri på norra Island, där jag föreläser i många skolor. Det finns även tid för lite utflykter. Här kommer en hel del foton från staden med omgivning.




Ljuset var magiskt den här dagen och det blev många fina foton.




Vy över Akureyri
Akureyri



Maria är den som har skött planeringen av mitt besök i Akureyri och tar väl hand om mig under min vistelse i staden.
Akureyri

Akureyri
Akureyri
I Akureyri finns enastående vackra gamla hus, både i trä och av andra material.












Akureyri
En vacker park i Akureyri
Upp till den här kyrkan leder mängder av trappor. Ja, jag har gått allihop! Strax nedanför kyrkan ligger mitt hotell, mitt i centrum av Akureyri
Ett besök på Konstmuseet hanns också med och då hittade jag de här ljuvliga lerfigurerna.

Där fanns även målningar och andra installationer. Ett härligt besök.

Jag hade inte bara sightseeing, utan jag klarade även av tre föreläsningar under dagen.

En underbar, helt sagolikt god fiskrätt fick jag till lunch.

På kvällen föreläste jag i museet i Akureyri och de här personerna hade jag mycket trevligt med.

Norrskenet dansar över hustaken i Akureyri
Då var ännu en dag på Island avklarad och jag inser att det faktiskt snart är dags för avfärd, halva tiden har gått. Känns lite vemodigt, samtidigt längtar jag hem till Jan och hundarna.


Blogginlägg gjorda under mitt besök på Island 2013: (Min bok Riddarsvärdet/Töfrasverdid släpptes den 14 oktober och låg på 6 plats på topplistan den 18 oktober)
 
Island är en magisk plats som väcker fantasin. 

Akureyri på Island är en fantastisk plats. 
Heta källor, Myvatn, Godafoss, Dimmurborgir och mystik på Island.  
Föreläsningar i undersköna Akureyri på Island.  
Vikingamuseet i Reykjavik.


Hösten 2009 var jag på Island i samband med att min bok Tillbaka till Pompeji släpptes på isländska (Aftur til Pompei). Här kan du följa min resa över halva Island och se många av de foton jag tog och en liten kort filmsnutt. Jag har även bloggat om min resa efter att jag kom hem, där hittar du fler och andra foton.

Blogginlägg gjorda under mitt besök på Island 2009: 
Kimselius är på väg till Island 
Första dagen på Island 
Andra dagen på Island besöker jag bland annat Pingvellir 
Tredje dagen på Island har jag en nära-döden-upplevelse 
Fjärde dagen på Island Selfoss och mycket mer  
Femte dagen på Island Reykjavik 
Sjätte dagen på Island Golden Circle 

Blogginlägg om Island med många foton:
Island Pingvellir Golden Circle

Blogginlägg om Vulkanen Eyjafjallajökull:
Eyjafjallajökull på Island har fått utbrott 

Onormal tystnad på grund av vulkanutbrottet 
Vulkanförfattaren 
Vulkanaskan kväver mig 
 

Filmer från Island:
Filmsnutt från Island 



Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

2 kommentarer:

  1. Det finns något mystiskt över Island som känns väldigt lockande, de första bilderna är som tagna ur en amerikansk thrillerfilm! Vilken häftig upplevelse för dig!

    SvaraRadera
  2. Hej Paulina
    Ja, precis så är det. Det känns nästan som att befinna sig på en annan planet! Härligt det där med thrillerfilm ;-)
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!