Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 29 januari 2018

Det är bara att skriva på!

Det är bara att skriva på!

"Du är makalös!" "Hur hinner du?" "Hur många böcker är du uppe i nu?" "Du når väl 50-strecket innan årets utgång?" "Hur gör du?"

Det är några av de frågor jag ständigt får över min produktionstakt av böcker. Svaret är alltid "Det är bara att skriva på!"

Att skriva många böcker på ett år är inget unikt, det är många som gör det. Margit Sandemo skrev tre böcker på EN MÅNAD. Kanske skulle jag också klara det om jag bara skrev "hitta-på-böcker" och inte behöver läsa in research och åka på researchresor.

Hemligheten med att skriva många böcker per år är inte bara att skriva på, det är att ständigt ha böckerna i huvudet, så många du bara kan. I helgen har jag arbetat med Tsunamikatastrofen i Lissabon, läser den för första gången. Det tar lite tid, eftersom jag nu lägger på mer miljö och knyter ihop kapitlen bättre. Men dessutom har jag arbetat på två andra böcker, bland annat Häxjakten. Eftersom årets sex böcker ständigt hoppar omkring inne i huvudet dyker det då och då upp text till varje bok. Trots att jag är i slutskedet av den bok jag för tillfället prioriterar.

För hur det nu än är, även om jag har många böcker på gång i huvudet, måste jag prioritera en bok för att få någon av dem klar för tryckning och inte allihopa på en gång. Det är bättre att få ut böckerna lite då och då, än att släppa allihopa i samband med bokmässan. Du som läser mina böcker ska inte längre behöva vänta ett helt år på en ny bok ifrån mig. Du vet att det hela tiden under året kommer nya titlar, eftersom jag i god tid lägger ut de nya böckerna på hemsidan.

Det är också något att tänka på. Att få folk att veta att du har en ny bok på gång. Ibland får jag frågan "När ska jag börja tala om att boken är klar, innan tryckning eller efter tryckning?" INNAN, långt innan! Så fort du vet att du har en ny bok på gång ska du berätta det.

Ja, det är bara att skriva på. En dag kanske du också har en bokhylla full med dina egna böcker. Nu är den bilden tagen i augusti 2017, vilket innebär att det har kommit ut flera nya böcker sedan dess. Få ta en ny bild idag!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!