Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 1 februari 2018

Provsmakning av Kroppkakesemla på Rockos Konditori med Radio P4Blekinge

Provsmakning av Kroppkakesemla på Rockos Konditori med Radio P4Blekinge

Igår hade jag tagit en time-out. Besökte först en kär vän på sjukhuset i Karlskrona och hade en dryg timmas trevlig gemenskap med henne. Därefter fortsatte färden till Karlskrona för provsmakning av en ny bakelse på Rockos Konditori, i Radio P4 Blekinges regi.

Här är det Nicklas Sobieski från Radio P4 Blekinge och Robin Rocko Falck som är den konditor som tagit fram kroppskakesemlan på beställning av Nicklas.

Färden mellan Karlskrona och Karlshamn var inte värst kul, snöblandat regn vräkte ner. Här sitter jag på parkeringen i Karlshamn efter att ha anlänt dit och har inte minsta lust att gå ur bilen, som du kanske förstår. Det var knappt någon enda människa ute och trots att klockan bara halv fyra var det nästan mörkt.

Inne på Rockos konditori mötte mig en mysig atmosfär och trevliga människor. Eftersom jag var väldigt tidig var jag först.

Snart kom författarkollegan Gärd Fors och gav mig en drypande våt kram. När hon skrev sitt namn lite senare och jag såg det upp och ned läste jag GLAD och det passar in på Gärd, för hon är alltid glad varje gång jag möter henne.

När jag fick förfrågan om jag ville vara med på provsmakning hade jag ingen aning om vad det var jag skulle smaka på. Väl på restaurangen berättade Nicklas att det skulle bli en ny typ av semla. Vi fick alla gissa på vad den kunde tänkas innehålla. När jag fick höra att det var en kroppkakesemla ville jag bara resa mig och gå därifrån. Jag tycker definitivt inte om kroppkakor. Men semlan såg fin ut och jag tänkte på min romanfigur Ramona, som alltid testar allt och jag kunde ju inte vara sämre än henne, eller hur?

Mästerkocken Jan Lindblom var också där. Han har lagat mat till kungen flera gånger, och till mig.

När Rocko hälsade på mig insåg jag att vi hade träffats förut. Men den gången hade han inget konditori, han var eldkastare och jobbade utomlands. Han hade ändå tagit sig tid att komma till min signering för att köpa några av mina böcker när jag signerade på Lundins Bokhandel i Karlshamn. Robin var lika sprudlande av energi den här gången som sist vi träffades.

Så var det upp till bevis. Kroppkakesemlan skulle ätas och bedömas. Jag luktade på den och den doftade förföriskt. Som vanligt åt jag upp locket först och fick då en känsla för själva bullen. Mjölet var uppblandat med kokt potatis och mycket gott.

Jag blev förvånad över att jag tyckte så mycket om Kroppkakesemlan att jag gav den 7 poäng av 10. Men det var faktiskt gott med bacon, färskvispad grädde utan socker och rårörda lingon, tillsammans med den goda bullen. Som "tröst" efter programmet fick alla med sig varsin påse med "riktiga" semlor. Jan slängde sig över påsen när jag kom hem, ivrig att smaka på kroppkakesemlorna, eftersom han hade lyssnat på programmet. Han blev lite besviken när jag berättade att det var helt vanliga semlor. Men besvikelsen lade sig när han hade tagit första tuggan. Supergoda semlor! Rekommenderas varmt!

Robin Rocko och jag provsmakar Kroppkakesemlan.
Foto Nicklas Sobieski Radio P4 Blekinge
Om du vill lyssna på programmet och höra mer om kroppskakesemlan, hur den är uppbyggd, traditioner och vad vi i "expertgruppen" tyckte, kan du gå in på Radio P4Blekinge. Jag såg på Rockos Facebooksida att Rockos konditori redan hade fått beställning på kroppkakesemlan.

Idag får det bli extra långa promenader. Det ljusnar och jag anar lite blå himmel mellan molnen. Dags att gå på promenad innan jag fortsätter bearbeta Tsunamikatastrofen i Lissabon.

En annorlunda författardag, men åh, så trevlig. Tack för en härlig eftermiddag alla ni som var med, och tack Nicklas för att du kom på idén! Jättekul!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!