Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 3 juli 2013

Boktips Sommarläsning

Boktips Sommarläsning
Nu är sommaren här och då förväntas vi läsa mer än vanligt. Egentligen tycker jag det är konstigt, eftersom jag föredrar att läsa under hösten och vintern, då är det mysigt att krypa ihop i en skön fåtölj, framför brasan och försvinna bort i en bra bok.  Däremot vet jag att många älskar att njuta av böcker under semestern, på stranden, i hängmattan och alla andra mysiga sommarplatser. Därför får du nu lite boktips att välja och vraka bland.

Först vill jag tipsa om min novellsamling:
Mysrys av Kim M. Kimselius.
"Det är fint och eftertänksamt skrivet och det berör verkligen!" Eli läser och skriver










Här kommer alla de böcker jag rekommenderar dig att läsa i sommar:


När minnen får liv av Malin K. Eriksson.
En underbar bok som stannar kvar inom dig länge!

Nådastöt av Louise Penny.
En riktigt bra mysdeckare!
Mörka platser av Gillian Flynn.
Nu har jag hittat en ny författare som jag definitivt kommer att läsa fler böcker av!
En egen plats av Robert Goolrick.
Tempot är långsamt, ändå väntar jag med spänning hela tiden på det där som jag vet ska komma till slut. Och det kommer...

Little Bee av Chris Cleave.
Det här är en bok som går rakt in i hjärtat och stannar kvar där.

Den andalusiske vännen av Alexander Söderberg.
Den fångade direkt och höll mig fängslad genom hela boken.

Meja åker ambulans av Torsten Larsson.
Jag tycker mycket om boken.

Mörkt motiv av Louise Penny.
En av de mysigaste deckare jag har läst på mycket länge.

Restips för utomjordingar. Berättarministeriet.
Det var länge sedan jag har skrattat så mycket...

Bekännelsen av John Grisham.
Det här är en riktigt gripande, spännande och även sorglig bok.


Innan floden tar oss av Helena Thorfinn.
bok som ger dig underhållande läsning och får dig att tänka efter.
Divergent av Veronica Roth.
En mycket spännande bok för dig som gillar fantasy!

Hungerspelen, trilogin av Suzanne Collins.
Underbara personskildringar och bra språk!


Bubble av Anders de la Motte. En riktig rysare med en extra twist på slutet



Himmel och Helvete av Jón Kalman Stefánsson.Underbart språk!
 


1Q84 av Haruki Murakami.
Ibland händer det att du börjar läsa en bok, där du redan på första raden känner att du älskar boken. Så var det för mig med 1Q84 av Haruki Murakami.










Kretsen av Maggie Stiefvater.
En magiskt underbar bok!





Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion.
Ett underbart språk som fångar!

Systrarna Jönsson och två till av Annika Bengtsson.
Rekommenderar dig varmt att läsa den!



Vi kom över havet av Julie Otsuka.
Det var en helt underbar bok, som väckte många känslor inom mig.
Gisslan av Lee Child.
Otroligt spännande bok, som jag varmt rekommenderar!

Den tomma stolen av J.K. Rowling.
Känner saknad när jag har läst klart boken!

Den magiska källan av Maeve Binchy.
En magisk bok som trollband mig från första sidan!

61 timmar av Lee Child.
Går rysningar genom mig bara jag tänker på den här boken. Fantastiskt spännande!

Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom.
Detta är en dråplig, helt sanslös och annorlunda berättelse.

Det som inte växer är döende av Jesper Weitzh.
Längtar redan till nästa bok av författaren

När döden kom till Pemberley av P.D. James.
Läs och njut!

Samtliga böcker av Dorothy Gillman!
Det här är böcker i stil med Agatha Christies mrs Marple.

Mord i Central Park av Patricia Cornwell.
En spännande bok, med en annorlunda deckargåta!

Rubinernas bok och Smaragdernas bok av John Stephens.
Sträckläste boken!

Kritikern av Dean Koontz.
En riktigt ruggig bok!

Sommar på Berättargränd av Erika Olofsson Liljedahl.
En magisk, underbar bok!

Det femte barnet av nobelpristagaren Doris Lessing.
Här börjar berättelsen om Ben. En mycket annorlunda och välskriven bok!

Ben, ute i världen av nobelpristagaren Doris Lessing.
En helt underbar bok som griper tag och är svår att lägga ifrån sig!

Brobyggarna av Jan Guillou.
Absolut hans bästa bok!

Fallvatten av Mikael Niemi.
En fängslande bok som tappar farten...


Trädets tid av Christel Kvant.
En underbar presentbok.
Paradisets fångar av Arto Paasilinna.
Jag njöt av boken och ville inte sluta lyssna.

Guds starka arm av Åsa Larsson och Lena Andersson.
Tyckte MYCKET om den här boken.

Året runt på Gustavsborg av Ann-Britt Bolinder.
En riktig "Må-Bra"-bok!
Halva min Måne av Anna Granström.
Den här boken älskade jag från första början.

Som Zlatan fast bättre av Niclas Christoffer.
Titeln är lite kaxig och växer förväntningar. Den infriar också förväntningarna och lite till, för jag älskade den här boken.

 Blodläge av Johan Theorin.
Jag vill rekommendera den här boken.

Prickskytten av Lee Child.
En bok som är svår att lägga ifrån sig!

Stravaganza Maskernas stad av Mary Hoffman.
En bok jag önskar jag hade kvar att läsa och sannolikt kommer att läsa om!

 1222 över havet av Anne Holt.
En rysligt, skrämmande och fängslande roman. En riktig nagelbitare! Läs!

 De dödas bok av Patricia Cornwell.
En spännande bok att uppslukas av.

Till offer åt Molok av Åsa Larsson.
Boken fängslade mig och jag tyckte mycket om personskildringarna.


Svart som natten av Ann Cleeves.
Det här är en skrämmande, nervpirrande thriller som håller dig fångad i ett järngrepp!

Navigatören av Clive Cussler.
Fängslande bok!

Död mans fotspår av Peter James.
Olidligt spännande!

Sankta Psyko av Johan Theorin.
En sanslöst bra bok!

Mörk Jord av Belinda Bauer.
Behövs bara ett enda ord LÄS!!!

Röd snö av Thomas Ringstedt.
Fick mig att tänka på pesten/digerdöden. En otäckt spännande bok!

Öster om Heden av Viveca Lärn.
En bok med Saltöanda, en bok att älska och skratta till.
Oskuld och arsenik av Dorothy Sayers.
En läsupplevelse utöver det vanliga!

I djävulens sällskap av Peter Robinson.
En mycket spännande bok med oväntad upplösning!

Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist.

Få författare kan skrämma mig så som John Ajvide Lindqvist. Jag läser alla hans böcker med skräckblandad förtjusning.

Flickan som överlevde av Barbie Probert-Wright och Jean Ritchie.
Detta är en sann berättelse som griper tag från första början!  


Krigskatt av Robert Westall.
Boken är otroligt spännande och mycket annorlunda!


Förföljd av det förflutna av Nora Roberts.
En mycket spännande bok som jag varmt rekommenderar dig att läsa, speciellt om du tycker om hundar!

Det ögat inte ser av Lee Child.
En mycket fängslande bok!

Tussan Kavat och Rak av Helena Svedlund.
En kärleksfull bok


Barkhes döttrar av Bodil Mårtensson.
Det här är absolut den bästa bok Bodil har skrivit! Väntar med spänning på fortsättningen!


Smaragdernas bok av John Stephens
Det här är en bok att älska, att uppslukas av, att tänka tillbaka på, att ta till sitt hjärta...

Imorgon när kriget kom av John Marsden
En mycket bra och väldigt annorlunda bok som jag sträckläste!

Drakväktaren av Carole Wilkinson.
En kärlekfull skildring av Kina under Handynastin.
Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear.
Maisie Dobbs och den tid hon lever i känns levande, hon blir min vän och låter mig vara med och uppleva det hon gör.
Isporten av Jonna Berggren.
En ny spännande fantasyserie har fångat mig, uppslukat mig och tagit mig med till spännande nya världar.


Bläckhjärta av Cornelia Funke.
Ingenting blir sig likt efter att man har läst Bläckhjärta!


Eldvittnet av Lars Keppler.
En bok som kidnappar dig och håller dig fången tills du läst ut den.










Grand Final i skojarbranschen av Kerstin Ekman.
Oj, vilken bok! Suveränt bra. Oväntade vändningar och som vanligt ett spännande språk. LÄS BOKEN!












Rapsbaggarna av Karin brunk Holmqvist.
En fantastiskt skildring av Karin Brunk Holmqvist, både när det gäller miljö och persongestaltning. En bok du kommer att tycka mycket om!

Spökriddaren och hans väpnare av Cornelia Funke.
Spökriddaren av Cornelia Funke är en riktigt gammaldags berättelse om andar, riddare och mod.



Livet är kort Rytkönen lång är en sanslöst rolig bok, med dråpliga händelser, mycket kärlek och medmänsklighet. Tycker om värmen i Arto Paasilinnas böcker.
Niceville av Kathryn Stockett
Ska du bara läsa en enda skönlitterär bok i år tycker jag du ska välja Niceville av Kathryn Stockett. En oförglömlig bok.

Mord i högre skolan av John le Carré.
Boken är skickligt uppbyggd och många ledtrådar leder fram till en mördare, men är det den rätta mördaren? Berättelsen är klurigt skriven och tar många oväntade vändningar.

Dolda djup av Ann Cleeves.
Boken var spännande, och helt omöjlig att lista ut vem som var mördaren.

Nära av Roderick Gordon & Brian Williams
Blev faktiskt lite besviken. Den här boken har inte samma flyt som de tidigare.

Rivieraruffel av Bo Wiberg.
Den här boken tyckte jag om direkt. Den är skrivet med ett härligt flyt, rakt och enkelt språk, bra miljöskildringar och är mycket spännande.

Dehlis vackraste händer av Mikael Bergstrand.
En bok jag önskar att jag hade kvar att läsa... Om jag skulle dela ut poäng på den här boken så är det en tiopoängare av tio möjliga! Tycker du om Hundraåringen ska du absolut läsa den här boken!!!

Pansarhjärta av Jo Nesbo.
Det här var en riktig nagelbitare, otroligt spännande.


Rödhake av Jo Nesbo.
Det här var en otroligt spännande bok!

Det goda inom dig av Linda Olsson
Det här är en bok som är väl värd att läsa!

Mörka vatten av Clive Cussler.
Oerhört fängslande och svår att lägga ifrån sig. En annorlunda spänningsroman!

Den här boken tyckte jag om. Den var annorlunda och fängslande.


Hämnden av Reginald Hill
Det här är en bok som inte gjorde mig besviken.


Det mörka tornet av Stephen King

En oförglömlig fantasyserie på sju böcker. 








Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian

 






Odd Thomas av Dean Koontz




Sarahs Nyckel av Tatiana de Rosnay










 Snömannen och Fladdermusmannen av Jo Nesbo








 


  Flickan från ovan av Alice Sebold






Gunga åt Öster av Anna-Klara Mehlich











 Isporten av Jonna Berggren
Himlen börjar här av Jandy Nelson










 Morgongåvan av Eva Ibbottson













  Tunnlar av Roderick Gordon










Alvklingan av Nick Perumov










Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones








Molly Moon-böckerna


 

 





"Bärböckerna"









Böckerna om Harry Potter, ett magiskt äventyr









Spänningsroman när den är som bäst:
Öga för tand av Conny Svenning









Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 25 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!