Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 21 november 2011

Skrivprocess: Skriv meningar

Alla böcker börjar med en tanke, ett ord, en mening. Sedan vävs orden vidare, mening läggs till mening och till slut blir det en hel bok.

Men var börjar man då? Från början? Eller kan man lika gärna börja mitt i, eller skriva slutet först? Kan man skriva ned meningar som man kan använda sig av lite här och där i boken?

Ja, allt det där fungerar. Det gäller bara att hitta sitt sätt att skriva.

Jag brukar samla på meningar. När det dyker upp en bra mening i mitt huvud skriver jag ner den. Har en bok fylld med meningar, idéer, stycken och fina ord. Ifrån den boken (ja, det har blivit fler än en bok nu), plockar jag fram meningar och textsnuttar som jag sätter in i böckerna.

När jag skriver ner texten i min idébok har jag inte en aning om vad det ska bli av den, tycker bara så mycket om orden, eller meningen och vill inte att allt ska försvinna. När jag sedan sitter och skriver dyker tanken upp: Den där texten/meningen skulle passa just här. Slår upp min idébok och lägger in meningen/texten.


Men var börjar man då? Från första kapitlet?
Nej, det är faktiskt inte nödvändigt att skriva första kapitlet allra först. Ibland får man liksom inte till flytet förrän man har skrivit två-tre kapitel, orden till första kapitlet finns inte från start. Inte de där allra bästa orden som ska till för att fånga läsaren. Då kan man börja skriva exakt där man är i tankarna. Har man text till sista kapitlet, skriv sista kapitlet först! Har du orden till en händelse mitt i boken, skriv den då!


Mina böcker byggs upp med "huller-om-buller"-principen. Med det menar jag att jag aldrig skriver från början till slut, utan jag hoppar mellan kapitlen lite hur som helst. Något ni som följer mitt arbete med mina böcker på www.theoochramona.se säkert har märkt. Ibland skriver jag sista kapitlet först, eller ett kapitel  i mitten. Jag kan lägga till/ta bort kapitel, hämta upp en bra mening och bygga ett kapitel runt den.


Det finns många sätt att bygga upp sin bok. Men tänk på att allt börjar med en mening, så ta och spara de där bra meningarna som dyker upp i ditt inre, skriv ner dem och plocka fram dem vid behov!


Lycka till!


Kramisar Kim


Här kan du läsa mina tidigare blogginlägg om skrivprocess/skrivtips/Att ge ut sin bok/Skicka till förlag etc:

Min allra första bok
Skriva en bok
Ge ut böcker på eget förlag 
Bokomslag, från idé till färdig produkt 
När blir du författare?
Min källa till inspiration 

Skriv en bok, föreläsning på Bokmässan i Göteborg 23 september 2010

Att arbeta med flera böcker samtidigt 


Spökskrivare 
Tänk vad ett ord betyder mycket
Lugn och harmonisk av böcker

Dags att skicka till förlag? Här kommer några tips
Skicka din berättelse till ett bokförlag
Skicka din berättelse till förlag
Jobba med gula lappar och se exempel.
Nya gula lappar och skrivtips.
Hitta ditt författarspråk 
Kött på benet

Huller om buller-tekniken
Första meningen
Slutet 
Ge dig tid att stanna upp

Om jag ändå kunde tänja på tiden
Motivation och disciplin
Snart klar 
Korrekturläsning
När allting finns där och har bråttom att komma ut 

Det kom ett mail 
Skriva för skrivandets skull
Skriva synops 

Att arbeta med ordspråk

Synonymer, en spännande lek med ord
Läsarna är viktiga

Att använda sig av livserfarenhet i sina böcker

När inspirationen flödar 
Sprudlande skrivarglädje 
Kreativitet och vardagsbestyr
Skrivprocess och drömmar

Mellan dröm och verklighet
Skrivandet och livserfarenhet
Korrekturläsarna

Skrivkramp? 
Vad händer på nätet när jag dör?
Skrivglädje 
Skriv medan du sover
Skriv direkt ur hjärtat!
Iaktta och memorera...
Tid att skriva

Bygg upp din berättelse
Skrivandets alla små stunder
Skrivlängtan
Skrivklådan stillad...
Skrivar-endorfiner
När skrivandet känns som bäst
Vad ska jag berätta om?
Skriva för barn och ungdomar
Så många ord!
Steg för steg

Ord föder ord

Hur viktig är bokens titel och hur väljer du namn på boken?

Det händer något magiskt... 
Att ta kritik
Glöm inte backupen!!!
Skriva slutet först...
Fasta Gula lappar 
När fantasin tar över kan det bli så här...

Berättelsen färdig, fortsätt jobba!  

Skriv din berättelse genom någon annan / Spökskrivare
Hjälp på vägen

Första raden i berättelsen

Svar på många frågor 
Bli en ny Camilla Läckberg!
Boken inom dig

Gula lappar och innehåll
Behöll flödet i berättelsen

Korrekturläsning är viktig!
Royalty = Lön från förlaget
Biblioteksersättning = "Lön" från biblioteken

Kapitel: Hur långa ska de vara, ska de ha rubrik osv.
30 sätt att hjälpa en författare vars böcker du tycker om
Arbetsprocess
Sök litteraturstöd hos Kulturrådet
Utveckla språket

Bokförlag och originalmanus
Skrivtips av Kimselius på Video från Bokmässan i Göteborg
Säljande bokomslag


Från början till slut.

Ge ut din bok som e-bok.
Med egenutgiven e-bok tillfaller största vinsten författaren.
Egenpublicerad författare sålde 1 MILJON E-böcker!


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

6 kommentarer:

  1. Jag använder mig också av "huller om buller" principen när jag skriver. Jag har aldrig hela handlingen färdig när jag börjar skriva och kommer ibland på slutet först, eller nåt som ska hända mitt i.

    Tidigare har jag haft allt i huvudet, men för ett tag sen köpte jag en liten bok där jag skriver ner mina idéer, och har upptäckt att det är ganska bra :) Fast när jag skriver in det i handlingen är det inte alltid säkert att det blir likadant som i idéboken. Fast det behöver det ju inte heller :)

    SvaraRadera
  2. Antar att det finns lika många varianter på skrivande som det finns författare!
    Angående din funderin på hur "Jag är ingen häxa" mottogs i klassen kan jag säga att det verkar bra, har ju inte kommit så långt än...vi får väl se hur långt vi kommer innan du kommer hit...

    SvaraRadera
  3. Vilket bra sätt att skriva ned meningar man tänker på! Ibland kommer det upp en helt underbar tanke med en fantastisk uppbyggnad i språket, det gäller ju att ta tillvara på den. Ska också testa att skriva ned dem! :)

    SvaraRadera
  4. Hej Mochride
    Spännande att höra att du också skriver efter "huller-om-buller"-principen!
    Smart att skriva ned allt, det behöver inte bli exakt så som man formulerat sig i idéboken.
    Kram Kim

    Hej Marina
    Ja, alla vi författare har olika sätt att få ned sina ord!
    Härligt att höra att eleverna tyckte om boken "Jag är ingen häxa". Ska bli spännande att träffa dem i maj.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Tack för ofantligt bra skrivartips Kim. Jag har ju en bok håller på att "värka" sig färdig. Den kommer när det är dags
    Ha en fin fortsättning på veckan
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  6. Hej Trillingnöten
    Åh, vad roligt att du tänker testa! Ser fram emot att läsa vad du tycker om det!
    Kram Kim

    Hej Livskrafter
    Tack för dina fina ord! Roligt om jag kan vara till din hjälp att värka fram boken! Lycka till!
    Detsamma!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!